دسته‌بندی نشده

15 دلیل افزایش مصرف سوخت خودرو

نتالبیس

مفهوم مصرف سوخت برای تمامی خودرو داران مسئله ای آشنا است . به سوخت مصرف شده در یک مسافت مشخص مصرف سوخت گفته می شود. مصرف سوخت را به صورت لیتر در صد کیلو متر اندازه گیری میکنند و در برخی از کشور ها نیز به صورت گالن در مایل نیز مصرف سوخت را اندازه می گیرند. میزان مصرف سوخت در خودرو ها همیشه مورد توجه خودرو داران قرار گرفته است و همچنین میزان مصرف سوخت یکی از معیار های مهم برای انتخاب خودرو است.

مصرف سوخت ترکیبی به چه معناست؟

در دفترچه راهنما هر خودرو مصرف سوخت ترکیبی آن نوشته شده است . رانندگی در شرایط مختلف باعث تغییر مصرف سوخت می شود به طور مثال مصرف سوخت در هنگام رانندگی در سطح شهر و در ترافیک با هنگام رانندگی در اتوبان و جاده متفاوت است . به میانگین مصرف سوخت در شرایط مختلف خودرو مصرف سوخت ترکیبی گفته می شود.

دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو

اگر موتور خودرو به‌درستی تنظیم نشود یا تعمیر و نگهداری آن به تأخیر بیفتد، این موضوع می‌تواند منجربه افزایش سوخت خودرو شود. وقتی درباره موتورهای بنزینی صحبت می‌کنیم، عدم تعویض شمع‌های فرسوده، تمیزکننده هوا یا فیلترهای سوخت و همچنین نگهداری شیر دریچه گاز و حسگرهای اکسیژن، منجربه افزایش مصرف سوخت خواهند شد. درهمین‌حال، افزایش مصرف سوخت در یک موتور دیزلی می‌تواند ناشی از کثیف شدن انژکتورهای سوخت و اِلمنت پاک‌کننده هوا باشد.

کیفیت روغنی که شما برای استفاده در موتور انتخاب می‌کنید، می‌تواند یکی از دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو باشد. کارشناسان می‌گویند: «اگر روغن موتور، از مقدار توصیه شده، درجه گرانروی‌(غلیظ بودن) بیشتری داشته باشد، در دماهای خاص یا در صورت بی‌کیفیت بودن روغن، پیستون‌های موتور و سایر قطعات متحرک، دامنه حرکتی کمتری خواهند داشت‌(راحت و آزادانه حرکت نمی‌کنند). این مورد باعث افزایش بار موتور و تقاضای بیشتر برای مصرف سوخت می‌شود.

کارشناسان می‌گویند: «استفاده از سوخت بی‌کیفیت نیز می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود». این مورد می‌تواند به عدد اکتان مربوط باشد؛ برای اساس استاندارهای جدید، عدد اکتان مناسب برای کیفیت خودرو برابر با 92 است. اگر این عدد پایین باشد، بنزین قبل از آن‌که توسط شمع مشتعل شود، بر اثر افزایش فشار در داخل موتور محترق می‌شود. در اثر این فرآیند، موتور خودرو به شدت آسیب می‌بیند. عدد اکتان در ایران، به گفته مسئولین برابر با 87 است. پس می‌توان دلیل آلودگی غیرطبیعی هوای تهران و خرابی زود به زود خودروها را به کیفیت پایین بنزین مربوط دانست.

وضعیت عمومی لاستیک‌ها می‌تواند یکی دیگر از دلایل بالا رفتن مصرف سوخت خودرو باشد. وقتی لاستیک‌ها فرسوده می‌شوند‌(سطح آج‌دار خود را ازدست می‌دهند و تایر صاف می‌شود) دیگر نسبت به سطح جاده، اصطکاک و چسبندگی کافی ندارند. علاوه‎بر این، کم بودن باد تایرها نیز به تنهایی منجربه مصرف بیشتر سوخت می‌شود. توصیه می‌شود لاستیک‌های ماشین را به صورت دو هفته یک‌بار یا ماهانه، تنظیم باد کنید و مطمئن شوید هر چهار چرخ تراز هستند. مراقبت از لاستیک‌ها نه تنها باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود، بلکه به افزایش عمر تایر نیز کمک کرده و کارکرد خودرو را بهبود می‌بخشد.

اما برای خودروهای با گیربکس اتوماتیک، دنده با سرعت بیشتری تغییر می‌کند و مشکل دنده مرده حذف می‌شود. به‌طور‌کلی، هر دنده نشان از این دارد که خودرو در یک محدوده سرعت خاص حرکت می‌کند. اگر ماشین در دنده شماره سه است، اما با سرعت 80 کیلومتر در ساعت رانندگی می‌کنید، برای حرکت اتومبیل به انرژی بیشتری نیاز خواهید داشت. این مورد نیز باعث بالا رفتن مصرف سوخت خودرو می‌شود. حتی در سربالایی که خودرو نیاز به کشش بیشتر دارد، استفاده از دنده بالاتر، منجر به اتلاف سوخت می‌شود. به محض این‎که صدای موتور شنیده می‌شود و همچنین شتاب گرفتن خودرو بدون تلاش اضافه است‌(راننده مدام روی پدال گاز فشار نمی‌آورد)، اقدام به تعویض دنده کنید.

فروشگاه میثم یدک

شما می توانید محصولات موجود در فروشگاه میثم را از طریق اینترنت سفارش داده و در کمترین زمان دریافت کنید. یکی از کامل ترین فروشگاه های موجود در شهر تهران، فروشگاه میثم یدک است. هدف این فروشگاه صرفه جویی در وقت و هزینه مشتریان و اطمینان از خرید و پرداختی امن شما همراهان می باشد؛ همچنین می توانید در این فروشگاه از سایر لوازم یدکی ها بهره مند شوبد.

مدیریت: میثم ناسوتی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.