ایکس 60, قطعات خودرو

دنده دیشلی قدیم ایکس 60

دنده دیشلی قدیم ایکس 60

دنده دیشلی یا دنده هرزگرد که به انگلیسی به آن idler gear می گویند از قطعات دیفرانسیل خودرو بوده که در عین کوچکی وظیفه و اهمیت بالایی دارد.

دنده دیشلی که تعداد آن در خودرو 2 یا 4 عدد می باشد ، وظیفه تنظیم دور چرخ ها را در هنگام چرخش برعهده دارد. به زبان ساده تر بیایید چرخ های یک اتومبیل را که در حال چرخیدن در یک پیچ است را در نظر بگیرید. فرض کنید در حال دور زدن به سمت راست هستید در این حالت چرخ سمت چپ باید مسافت بیشتری را نسبت به چرخ دیگر طی کند.

به زبان دیگر چرخ سمت چپ باید با دور بیشتری نسبت به چرخ سمت راست بچرخد ، وظیفه ی تنظیم دور چرخ ها در سر پیج ها برعهده دنده دیشلی می باشد.

حالا که متوجه شدید این قطعه اهمیت بالایی دارد، خوب است که بدانید خرابی این قطعه و به موقع تعویض نشدن آن سبب مشکلات بیشتر و هزینه های چمد میلیونی برای خودرویتان را در پی خواهد داشت.

نشانه های خرابی دنده دیشلی عبارتند از :

  •   شنیدن صدای غیر عادی از دیفرانسیل و گیربکس خودرو

یکی از نشانه های خرابی دنده دیشلی ،  این است که هنگام رد شدن از دست انداز ها و یا هنگام دور زدن صدای غیر عادی و تق تق مانندی از گیربکس و دیفرانسیل  خودرو شنیده شود.

حتما در صورت شنیدن صدای تقه مانند ، به موقع اقدام به تعویض دنده دیشلی خودرویتان نمایید.

چرا که در غیر اینصورت ممکن است دیفرانسیل بشکند و یا پلوس ببرد.

 

نکات مهم برای خرید دنده دیشلی

اگر نیاز به خرید دنده دیشلی و یا بطور کلی قطعات یدکی دیگر برای خودرویتان دارید نیاز است تا یکسری نکات را هنگام خرید دقت کنید که در اینجا ما به چند مورد اشاره می کنیم :

  1.     قیمت دنده دیشلی

یکی از فاکتورهای مهم برای خرید این قطعه ، توجه به قیمت آن می باشد. و بسیاری از خریداران به دنبال قیمت های پایین دنده دیشلی می باشند.

قطعات قیمت دنده دیشلی در کنار کیفیت آن اهمیت دارد.

و با توجه به قیمت بالای خودرو ها ، اتومبیلتان یک سرمایه برایتان محسوب می شود پس حتما سعی کنید در کنار توجه به قیمت ، قطعات با کیفیت را برای خودرویتان تهیه کنید.

 

  1.     تعداد دندانه های دنده دیشلی

انواع مدل دنده دیشلی براساس تعداد دندانه تعیین می شود. به عنوان مثال برای خودروی پژو سه مدل دنده دیشلی با تعداد دندانه های : 16 دندانه ، 14 دندانه و 13 دندانه وجود دارد. که پر استفاده ترین نوع دنده دیشلی در خودرو پژو ، دنده دیشلی 16 دندانه می باشد.

اگر می خواهید خودرویتان تعادل بیشتری در سر پیچ ها داشته باشد ، باید از دنده دیشلی با دندانه های ریزتر یعنی تعداد بیشتر ( 16 دندانه ) استفاده کنید. و اگر می خواهید با خودرویتان دریفت بکشید و در هنگام دور زدن خودرویتان سر بخورد باید از دنده دیشلی های با دندانه های درشت تر یعنی تعداد کمتر ( 13 دندانه ) استفاده کنید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.