جیلی, شاسی, فروشگاه میثم یدک, قطعات خودرو, لوازم ماشین, لوازم یدکی

توپی چرخ عقب جیلی اکسلنت شرکتی

توپی چرخ عقب جیلی اکسلنت شرکتی

نام توپی چرخ را معمولاً در کنار بلبرینگ های خودرو می شنوید و هر دو جزو قطعات لوازم یدکی مهم محسوب می شوند که نقش بسیار ضروری و حیاتی برای خودرو دارند . این قطعات به حرکت چرخ ها کمک می کنند و در صورتیکه آسیب ببینند ، نشانه ها و علائمی دارند و باید برای شناسایی عیب و رفع آن اقدام کرد . در ادامه ی این بخش از ” مجله یدک مال ” به آشنایی با این قطعه در خودرو و وظایف آن آشنا میشویم .
توپی چرخ چیست؟
یکی از قطعات مهم خودرو توپی چرخ یا به انگلیسی Wheel hub است . توپی چرخ قطعه ‌ای است که نه تنها باعث چرخیدن چرخ می‌ شود بلکه به عنوان تکیه‌ گاهی برای چرخ نیز محسوب می ‌شود . توپی چرخ بخش مهمی از چرخ های جلو و عقب خودرو است . این قطعات رابط بین چرخ و سیستم تعلیق هستند در نتیجه آنها نقش مهمی در مکانیسم چرخ دارند .
توپی چرخ یک قطعه فلزی ریخته گری یا ماشین کاری شده است و محل نصب آن بین سیستم تعلیق خودرو و چرخ است . در اصل این قطعه بین درام یا دیسک ترمز و محور محرک قرار دارد . و در قسمت دیسک ترمز، چرخ به پیچ های توپی چرخ وصل شده است . وجود مجموعه توپی چرخ در خودرو برای سیستم ترمز (ABS) و سیستم کنترل کشش (TCS) حیاتی است.
همچنین توپی خودرو به کمک بلبرینگ اجازه می دهد چرخ به آرامی بچرخد . در برخی از خودرو ها سنسور های سرعت نیز در داخل این قطعه قرار دارند .
وظیفه توپی چرخ
وظیفه این قطعه متصل کردن محور به چرخ است . ضروری بودن توپی چرخ برای وسیله نقلیه به این دلیل است که این قطعه ، چرخ ها را به وسیله نقلیه متصل می کند . همچنین باید بدانید که خودرو بدون توپی نمی تواند کار کند . به کمک توپی چرخ ها راننده می تواند چرخ ها را حرکت دهد و هدایت کند . اگر این قطعه با مشکل رو به رو شوند ، چرخ ها ممکن است بلرزند و اصطکاک بیش از حد روی خود چرخ ایجاد شود .
مجموعه توپی چرخ در میان درام های ترمز ، دیسک ها و محور گرداننده قرار میگیرد و یک چرخ بر روی آن پیچ و مهره میشود . بسته به ساختار ، انتهای توپی مجهز به دندانه های زبانه دار است و این دندانه ها با دندانه های موجود بر بروی محور شفت جفت می شوند . محور توپی چرخ به همراه چرخ هایی که به آن متصل شده میچرخد و چرخش را به چرخ ها انتقال میدهد .
بلبرینگ چرخ در خودرو
بلبرینگ چرخ مجموعه ای از گلوله های فولادی است که توسط یک حلقه فلزی در کنار هم قرار گرفته است . بلبرینگ کمک می کند چرخ ها با حداکثر اصطکاک و با کمترین سرعت بچرخند . توپی چرخ و بلبرینگ اساسا یک مجموعه و جزء یکسان محسوب می شوند .
به دلیل گرد بودن ساچمه ‌ها، فشار وارده بر بلبرینگ، در نقطه ی تماس دو سطحی که بر روی هم حرکت می کنند کوچک می شود. از این طریق برای آن دو حرکتی بسیار نرمی را ایجاد می کند. از مهمترین کاربردهای بلبرینگ ، کاهش شدت اصطکاک بین سطوح در حال حرکت می باشد. محور یا شفت در حال چرخش و محفظه بلبرینگ، مانع ازکشیده‌ شدن این سطوح بر روی هم می شود . این عمل به وسیله ساچمه های کرد و دو کنس با سطوح صیقلی و صاف ، سطح تماس آنها را کاهش می‌دهد .
نشانه های خرابی توپی چرخ خودرو
رانندگی با توپی چرخ خراب می تواند خطرناک باشد و اگر شما همچنان با آن رانندگی کنید ، می تواند باعث آسیب جدی به وسیله نقلیه مانند قفل شدن چرخ و یا خرابی پلوس شود . با بوجود آمدن علائم زیر متوجه میشوید که زمان تعویض توپی چرخ خودروی شما فرا رسیده است :
صدای زمزمه‌ای که از چرخ‌ها می‌آید : اگر در عملکرد توپی اخلالی به وجود آید ممکن است در پیچ ها صداهای غیرمنتظره ای مثل صدای کلیک از چرخ های شما به وجود آید .
لرزش فرمان خودرو : لرزش فرمان خودرو دلایل متفاوتی دارد که یکی از موارد آن ، بروز اشکال در عملکرد این قطعه است .
کشیده شدن خودرو به یک سمت
مشکلات در ترمز خودرو : خرابی توپی می تواند منجر به گیر کردن و کشیده شدن ترمز خودرو شود .
شکستن بلبرینگ چرخ : اگر بلبرینگ های چرخ زود به زود از بین بروند مشکل اصلی از توپی خودرو است .
چراغ ABS شما روشن می شود

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.