دسته‌بندی نشده

فیلتر گیربکس جک اس ۵ داخلی

روغن از ضروری ترین مواد مورد استفاده در خودرو است که به خنک سازی و روان سازی قطعات گیربکس کمک می کند. از این رو تعویض به موقع آن و سرویس های دوره ای گیربکس در بهبود شرایط رانندگی و عملکرد صحیح خودرو بسیار موثر می باشد. داخل گیربکس ها از روغن واسکازین استفاده می شود. با توجه به قطعات داخلی گیربکس و استفاده از چرخ دنده و یاتاقان داخل آن، روغن موجود در گیربکس به مرور زمان دچار فرسودگی و کثیفی می ‌شود. بنابراین در این مقاله شما را با یکی از قطعات بسیار کاربردی به نام فیلتر روغن گیربکس آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.
فیلتر روغن گیربکس چیست و چه کاری انجام می دهد؟
داخل گیربکس خودرو از روغن هایی استفاده می شود که علاوه بر روان کاری قطعات به خنک کردن آن ها کمک می کند. با این حال، گاهی قطعات جعبه دنده در حین فعالیت دچار خوردگی های ناچیزی می شوند. این اتفاق باعث به جریان افتادن و نفوذ ذرات ریزی از فلزات و گاه غیر فلزات داخل روغن می گردد. این ذرات ممکن است با چشم دیده نشوند اما می توانند مشکلات زیادی برای خودرو و گیربکس آن مانند شدت گرفتن عمل خوردگی و آلوده کردن روغن گیربکس، ایجاد کنند. به همین دلیل در سیستم جعبه دنده از فیلتر روغن استفاده می شود که همانند یک صافی بر سر راه روغن و گیربکس قرار داده شده است. نقش اصلی فیلتر روغن گیربکس جداسازی ذرات ریز از روغن جعبه دنده می باشد که اگر به درستی انجام نشود، صدمات جبران ناپذیری به وجود می آورد. همچنین این قطعه از آلوده شدن و وجود ناخالصی در روغن گیربکس جلوگیری می کند. فیلتر روغن گیربکس با کارکرد خودرو کثیف می شود و عملکرد خودرو را مختل می نماید. به همین دلیل باید مدتی پس از استفاده تعویض گردد.
مزایای فیلتر روغن گیربکس
وجود فیلتر روغن در موتور خودرو باعث افزایش میزان بهره وری از روغن، افزایش طول عمر موتور و عملکرد مناسب خودرو می گردد. عمل فیلتراسیون نیز به کاهش خردگی، پوسیدگی و معیوب شدن روغن کمک می کند. هنگام استفاده از خودرو به دلیل عبور از مناطق آلاینده، این مواد به داخل موتور نفوذ می‌ کنند. فیلتر روغن گیربکس مناسب، این آلاینده‌ ها را به هر میزان که کوچک باشند به خود جذب می نماید.
زمان تعویض فیلتر روغن گیربکس
فیلتر روغن جعبه دنده پس از مدتی به تعمیر نیاز پیدا می کند. خودروهایی که فیلتر جداگانه دارند را می توان تعویض نمود. بهتر است هنگام تعویض روغن گیربکس، فیلتر آن هم تعویض گردد. برای تعویض فیلتر روغن گیربکس خودرو بهتر است از تعمیرکاران ماهر و با تجربه کمک بگیرید. زیرا کار مشکل و پیچیده ای می باشد و باید توسط افراد حرفه ای صورت گیرد. فیلتر روغن گیربکس هر ۲۰۰۰۰ کیلومتر یک بار باید تعویض گردد که البته این میزان زمان متغیر می باشد. ممکن است زودتر یا دیرتر از این زمان نیاز به تعویض فیلتر روغن جعبه دنده باشد. خرابی این قطعه می تواند باعث فشارهایی بر روی قطعات دیگر ماشین و مختل شدن عملکرد آنها گردد. اگر به فیلتر روغن اهمیت داده نشود، فیلتر بر اثر گرفته شدن روغن کمتری را از خود عبور خواهد داد و باعث سوخته شدن گیربکس خواهد شد. در برخی از خودروها امکان تعویض فیلتر روغن گیربکس توسط خود راننده امکان پذیر است. اما این امکان بیشتر در گیربکس های قدیمی تر وجود دارد. زیرا نمونه های جدید فیلترها در خود گیربکس به کار رفته اند یعنی فیلتر جداگانه ای ندارند و اگر فرسوده شوند باید خود گیربکس را تعویض نمود. تعویض آن هم فقط به دست افراد با تجربه و حرفه ای امکان پذیر می باشد. البته این محصولات عمر بالاتری دارند و به راحتی فرسوده نخواهند شد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.