ایکس 60

سنسور موتور وضعیت هوا ایکس60

موتور خودرو مجموعه قطعاتی است که به صورت تنظیم شده با چندین سیستم و اجزا برای عملکرد بهینه به طور هماهنگ کار می‌کنند. این سیستم‌ها و قطعات با گذشت زمان دچار اختلال می‌شوند و عملکرد کلی موتور را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در حالی که هر سیستم و قطعه عملکرد خاصی دارد، سنسورهای خودرو برای عملکرد صحیح کامپیوتر خودرو ضروری هستند. به عنوان مثال، سنسور دمای هوای ورودی، دمای جریان هوای ورودی به موتور را تشخیص می‌دهد و این داده‌ها را به کامپیوتر خودرو یا ایسیو ارسال می‌کند.
سنسور دمای ورودی هوا چه کار می‌کند؟
سنسور دمای هوای ورودی که با نام سنسور IAT نیز شناخته می‌شود، جزء قطعات حیاتی خودرو است که به بهبود کارایی موتور کمک می‌کند. دمای هوای ورودی به موتور را کنترل کرده و داده‌ها را به ای سی یو ماشین ارسال می‌کند.
سپس ای سی یو نسبت مخلوط هوا به سوخت مناسب را برای فرآیند احتراق مناسب تعیین می‌کند. به عنوان مثال، اگر حسگر IAT هوای گرم وارد شده به موتور را اندازه‌گیری کرده و چگالی هوا کم باشد، کامپیوتر خودرو سوخت کمتری را برای عملکرد کارآمد موتور ارسال می‌کند. بنابراین در صورت نقص عملکرد سنسور IAT، موتور دچار تغییرات قابل توجهی در عملکرد خود خواهد شد.
سنسور دمای ورودی هوا چگونه کار می‌کند؟
سازندگان خودرو معمولاً سنسور دمای ورودی هوا را در بالای منیفولد ورودی یا بین محفظه فیلتر هوا و منیفولد ورودی نصب می‌کنند تا نوک آن بتواند عبور هوا را تشخیص دهد. در موتور خودروهایی که حجم هوا را با سنسور MAP کنترل می‌کنند، سنسور MAP به عنوان سنسور دمای هوای ورودی نیز عمل می‌کند. برخی از سازندگان خودرو دو سنسور دمای هوای ورودی را روی موتورهای نوع V نصب می‌کنند. این امر در موتورهایی با منیفولدهای ورودی مجزا یا تقسیم شده بسیار رایج است.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.