جیلی, فروشگاه میثم یدک, قطعات خودرو, لوازم ماشین, لوازم یدکی

کیت تایم یورو 5 جیلی

کیت تسمه تایم قطعاتی در موتور خودرو هستند که عمل زمان بندی و تنظیم حرکت میل لنگ و پیستون ها به وسیله آن ها انجام می‌شود. تسمه تایم با میزان انعطاف زیاد و استحکام بالا، از نخ و پلاستیک تهیه می‌شود و دارای دندانه هایی است که با فاصله­­ یکسان ازیکدیگر قرار دارند. این شیارها با دندانه های چرخ دنده میل لنگ و پولی میل سوپاپ موتور منطبق است. بدون این قطعه موتور اتوموبیل دچار اختلال شده و خودرو حرکت نمی‌کند.

وظیفه کیت تسمه تایم در خودرو چیست؟

تسمه تایم یک جزء اساسی در خودرو محسوب می‌شود که عملکرد مهم احتراق در موتورخودرو را تسهیل می‌کند. این تسمه همچنین گردش میل سوپاپ و میل لنگ را هماهنگ می‌کند. میل سوپاپ یا میل بادامک از اجزای خودرو است که وظیفه بازکردن و بستن سوپاپ ها را بر عهده دارد و تسمه تایم، میل لنگ و میل سوپاپ را با هم مرتبط می‌سازد. از آن جهت به این قطعه تسمه تایم یا تسمه تایمینگ گفته می‌شود که عملکرد باز و بسته شدن دریچه سوپاپ ها را در زمان بندی یکسان تنظیم و کنترل می‌کند. درواقع تسمه تایم چهار عمل اصلی خودرو یعنی مکش، تراکم، تخلیه و احتراق را بهبود می‌بخشد.

اجزای کیت تسمه تایم

در کیت تسمه تایم اجزایی چون هرزگرد متحرک یا بلبرینگ تایم و هرزگرد ثابت وجود دارد. قطعات این اجزا مانند تسمه و بلبرینگ ها دارای طول عمرمعینی بوده و در زمان سر رسید طول عمر این قطعات، نیاز به تعویض وجود دارد. تسمه تایم هایی با برند های متفاوت مانند تسمه تایم دایکو ایتالیا و تسمه تایم پاور گریپ بلژیک دارای تفاوت در مدت طول عمر بوده زیرا کارخانه های متفاوتی آن‌ها را تهیه می‌کنند. اما میانگین زمان مناسب برای تعویض تمامی تسمه تایم ها ۴ سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر است. بعد از این زمان تسمه پوسیده و دچار پارگی می‌شود. دقت کنید که حتی اگر از خودرو استفاده نکنید هم بعد از 4 سال لاستیک تسمه تایم دچار پوسیدگی خواهد شد و پاره شدن آن باعث آسیب دیدن موتور خودرو خواهد شد.

نکات مهم تعویض کیت تسمه تایم

در خودروهایی که همواره کارکرد بیشتری نسبت به دیگر خودروها دارند، این قطعه قبل از چهار سال و یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارد.
نکته مهم در تعویض تسمه تایم که باید به آن دقت نمود، بهتر است تسمه تایم همزمان با کیت کامل تسمه تایم تعویض شود.
تسمه تایم و تسمه دینام دارای عمر برابری بوده بنابراین همزمان با یکدیگر تعویض می‌شوند.

عوامل موثر بر خرابی و یا پارگی تسمه تایم

تسمه تایمینگ با گذشت زمان دچار خوردگی و در نهایت خرابی یا پارگی می شود، و نیاز به تعویض دارد. بنابراین ما موظف هستیم در نگهداری و تعویض این قطعه مهم و کاربردی حساسیت و دقت بیش تری به خرج دهیم، زیرا در صورت پاره شدن تسمه تایم سوپاپ ها که به سر پیستون برخورد کرده کج می‌شوند و هزینه و خسارات سنگینی به خودرو وارد می‌نمایند.
از جمله عواملی که موجب خرابی یا پارگی تسمه تایم می‌شود، مواردی چون:
ریختن سیالات بر روی سطح تسمه تایم (مانند روغن، گریس و یا ضدیخ)که باعث خورده شدن این قطعه می‌شود
تنظیم نبودن دقیق هرزگرد ها و بلبرینگ های تسمه تایم
شل بودن تسمه تایم که موجب کشیده شدن،ساییدگی، ترک خوردن و پارگی تسمه تایم می‌شود.
خرابی بلبرینگ و هرزگرد ها از دیگر عوامل فرسودگی و خرابی تسمه تایم است که باعث چرخش نامناسب و نامطلوب تسمه تایم شده و در نهایت سبب کشیده شدن و پارگی تسمه می‌شود.
تغییرات شدید دمایی بر کیفیت و سلامت تسمه تایم اثر سوء داشته و موجب آسیب، پوسیدگی و خرابی تسمه تایم می‌شود. زیرا تسمه تایم ها تنها دمای ۳۴ تا۸۰ درجه سانتی گراد را تحمل می کنند.
رانندگی با دور موتور بالا و تیک آف های مکرر عمر مفید تسمه تایم را کاهش می‌دهد.
عدم استفاده از دنده مناسب هنگام رانندگی یکی دیگر از عوامل تخریب تسمه تایم است. اگر در سر بالایی ها اصطلاحا از دنده مرده استفاده شود، فشار بسیاری بر سوپاپ ها وارد می‌شود و سبب ایجاد اختلال در چرخش میل بادامک و در نهایت آسیب زدن به تسمه تایم می‌شود.

فروشگاه میثم یدک

در این فروشگاه شما می توانید تمامی قطعات خودرو چینی را تهیه کنید، کیت تایم یورو 5 جیلی کامل یکی از بهترین محصولات این فروشگاه است.
کیفیت اصلی
قیمت مناسب
تحویل فوری

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.