شاسی, فروشگاه میثم یدک, قطعات خودرو, لوازم ماشین, لوازم یدکی

دیسک و صحفه شرکتی جک تی 8

رانندگی در سطح شهر های پر رفت و آمد و شلوغ امری بسیار خسته کننده و غیر قابل تحمل است، خصوصا در زمان هایی که از خودرو هایی با دنده دستی استفاده کنید چرا که هر بار نیاز به فشار پدال کلاچ و تعویض دنده خواهید داشت. کلاچ حرکت چرخشی یک شفت را به شفت دیگر منتقل می‌کند، به عبارت دیگر، کلاچ رابطی بین جعبه دنده و موتور می‌باشد که در ابتدا توان موتور را به جعبه دنده و بعد از آن این توان را به چرخ ها منتقل می‌کند. دیسک و صفحه کلاچ به همراه ورقه هایی به یک صفحه فولادی پرچ شده و این صفحات فولادی به کمک فنر پیچشی حرکت دورانی را منتقل می‌کنند، سیستم کلاچ توسط رابطی به نام پدال کلاچ در دسترس مستقیم راننده قرار دارد تا در زمان های مورد نیاز، فرد اقدام به فشردن این پدال کرده و اقدام به تعویض دنده کند. به عنوان مثال، زمانی که قصد دارید از دنده 2 به 3 یا برعکس بروید، باید ابتدا پدال کلاچ را فشار دهید تا ارتباط بین جعبه دنده و موتور قطع شده و بعد از آن دنده را تعویض کنید. فشردن پدال کلاچ در واقع باعث می‌ شود تا ارتباط بین این دو سیستم که توسط دیسک و صفحه کلاچ به وجود آمده قطع شود و قادر به تعویض دنده باشید، با رها کردن دوباره کلاچ، این ارتباط مجددا برقرار می‌ شود.
آشنایی با دیسک کلاچ
دیسک کلاچ چیست؟ دیسک کلاچ بخشی از سیستم گیربکس خودروست، این دیسک به صورت حلقوی بوده و در درون پوسته کلاچ توسط چندین خار، فنر کلاچ و زبانه ثابت شده است، این قطعه همچنین قابلیت حرکت طولی داشته و با فشرده سازی فنر کلاچ می‌تواند از صفحه کلاچ جدا شود.
وظیفه دیسک کلاچ خودرو که از سیستم های اصلی کلاچ گیری بوده انتقال نیرو می‌باشد. با استفاده از دنده می‌توان سرعت خودرو را افزایش داده و به چرخ دنده ها منتقل کرد.
آشنایی با صفحه کلاچ ماشین
صفحه کلاچ از مهم ترین قسمت های سیستم دیسک و صفحه کلاچ است و وظیفه آن به وجود آوردن امکان حرکت برای سایر قسمت هاست، صفحه کلاچ به صورت دایروی بوده و هر دو طرف آن دارای ضریب اصطکاکی بالایی است که به دلیل وجود لنت هایی است که سطح صفحه را پوشانده است، صفحه کلاچ همواره در تماس با دیسک کلاچ است و با فشار دیسک با فلایویل نیز تماس پیدا می‌کند.
در درون صفحه کلاچ یک توپی هزار خاری وجود دارد که کاربرد اصلی آن درگیری با شفت ورودی جعبه دنده است و باعث می شود فلایویل صفحه کلاچ شفت را به گردش در آورد. این بخش بعد از مدتی دچار فرسودگی شده و نیاز به تعویض خواهد داشت، از مهم ترین دلایلی که عمر مفید صفحه کلاچ را کم می‌‌کند می‌توان به نیم کلاچ های طولانی مدت، رانندگی پر فشار در سربالایی، رها کردن ناگهانی کلاچ، و حمل سرنشین با بار زیاد اشاره کرد.
بررسی دقیق کار و وظیفه دیسک و صفحه کلاچ
“وظیفه کلاچ چیست؟” پاسخ به این سوال را در بالا خدمتتان عرض کردیم و گفتیم که سیستم کلاچ وظیفه دارد تا ارتباط بین موتور و جعبه دنده را قطع و مجددا متصل کند تا نیرو به چرخ ها منتقل شده و خودرو به حرکت درآید، حال در اینجا قطعاتی وجود دارند که با نام دیسک و صفحه کلاچ شناخته می‌شوند و در ادامه درباره آن بیشتر توضیح خواهیم داد.
به طور کلی، وظیفه دیسک و صفحه کلاچ شامل موارد زیر است:
تعویض دنده
اتصال بین موتور و گیربکس جهت انتقال نیرو
قطع ارتباط موتور با گیربکس
خلاص کردن خودرو
سیستم کلی کلاچ نیز از قطعاتی و بخش های مختلف تشکیل شده که شامل موارد زیر هستند:
کاور کلاچ
فلایویل یا چرخ طیار
دیسک اصطکاک
صفحه فشار
فنر دیافراگمی یا خورشیدی
یاتاقان رها کننده
پدال کلاچ
اجزای دیگری از جمله دو شاخ آزاد کننده، عملگر پدال کلاچ، پوشش متصل به چرخ طیار، انگشتی و محور ورودی جعبه دنده نیز از دیگر قطعات سیستم کلاچ هستند که در درجه دوم قرار می‌گیرند.
فروشگاه میثم یدک
در این فروشگاه شما می توانید تمامی قطعات خودرو چینی را تهیه کنید، دیسک و صحفه شرکتی جک تی 8 یکی از بهترین محصولات این فروشگاه است.
کیفیت اصلی
قیمت مناسب
تحویل فوری

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.