شاسی, فروشگاه میثم یدک, قطعات خودرو, لوازم جک اس 5, لوازم ماشین, لوازم یدکی

فن جک اس 5 اتومات

فن جک اس 5 اتومات

یکی از مهم‌ترین سیستم‌ها در خودروهای بنزینی با موتورهای احتراق داخلی، سیستم خنک‌کننده است. فعالیت موتورهای احتراق داخلی که همواره با جرقه‌زنی و اشتعال همراه است، حرارت و دمای بالایی ایجاد می‌کند. این حرارت در صورت بقا و عدم کاهش، در عملکرد موتور و فعالیت دیگر سیستم‌های خودرو ایجاد اخلال کرده و راندمان خودرو را پایین می‌آورد. حتی در صورت بالا رفتن بیش از حد دما در سیستم فنی خودرو، آسیب‌های متعددی به قطعات مختلف وارد آمده و خودرو از کار می‌افتد. بنابراین نیاز به خنک‌سازی این اجزا، که دمای آن‌ها به صورت مداوم و تصاعدی بالا می‌رود، بسیار ضروری و حیاتی است. سیستم خنک‌کننده خودرو این وظیفه را برعهده دارد و طی فرآیندی مشخص در مسیری کاملا حساب شده روند خنک‌کاری موتور و دیگر اجزای خودرو را تنظیم می‌کند.
سیستم فن در جریان خنک‌سازی موتور وظیفه تامین هوای مورد نیاز برای این فرآیند را برعهده دارد. فن خودرو را معمولا به صورت پروانه‌ی هواکش در جلوی موتور می‌بینیم. به همین دلیل به فن خودرو پروانه موتور یا پروانه رادیاتور نیز گفته می‌شود. این پروانه که نقش دمنده سیستم خنک‌کاری را بر عهده دارد به دو صورت کلی در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
فن مکانیکی
فن برقی
البته استفاده از فن‌های مکانیکی امروزه منسوخ شده و تنها شاهد فن‌های برقی هستیم. فن‌های برقی با اجزای خود در بخش الکتریکی سیستم خنک‌کاری قرار می‌گیرند و فن‌های مکانیکی در قسمت اجزای مکانیکی این سیستم بودند.
وظیفه فن یا پروانه در سیستم خنک‌کاری خودرو چیست؟
برای درک بهتر عملکرد فن و وظیفه ‌آن در سیستم خنک‌کاری بهتر است ابتدا خلاصه‌ای از روند عملکرد کل سیستم را بررسی کنیم. مهمترین وظیفه سیستم خنک‌کاری خودرو، تامین دمای بهینه و مناسب برای کار موتور است. اجزای این سیستم به دو دسته تقسیم می‌شوند.
– مکانیکی: واتر پمپ- ترموستات- شلنگ‌ها- کانال‌های مدار آب- رادیاتور و درب آن
– الکتریکی: فن یا پروانه، موتور فن، رله فن و ECU یا یونیت فن
معمولا بخشی از دمای ایجاد شده در موتور توسط اگزوز خارج می‌شود. اما بخش دیگر در بدنه موتور باقی مانده و باعث گرم شدن بلوک سیلندر، سرسیلندر و دیگر اجزای موتور می‌شود. این گرما توسط سیستم خنک کننده کاهش می‌یابد. به این ترتیب که واتر پمپ آب رادیاتور را به مجاری و کانال‌های مدار آب اطراف بلوک سیلندر هدایت می‌کند. آب با جریان در این مسیرها دمای بلوک و اجزای مختلف موتور مانند سوپاپ‌ها و مانیولد‌ها را کاهش داده و به سمت رادیاتور باز می‌گردد. دمای آب در رادیاتور مجدد پایین آمده و بار دیگر مسیر خود را به سمت موتور در پیش می‌گیرد. اما دمای آب در رادیاتور از طریق عبور از یک مسیر طولانی با سطح مقطع کم و مجاورت با هوای خنک محیط در تمام مدت عبور از رادیاتور کاهش می‌یابد. فن یا پروانه ماشین به عنوان دمنده نقش تامین‌کننده این هوای محیطی را بر عهده دارند. به این ترتیب باید گفت که با وجود اهمیت رادیاتور در عملکرد سیستم خنک‌کاری، این قطعه بدون فن کارایی خود را از دست خواهد داد و نمی‌تواند وظیفه‌اش را به خوبی و کامل انجام دهد.
علائم خرابی فن و دلایل آن
علائم مشخصی برای به وجود آمدن اشکال در سیستم موتور فن خودرو وجود دارد که معمولا رانندگان نیز با آن‌ها آشنا هستند. برخی از این علایم شامل موارد زیر می‌شوند:
– از کار افتادن فن
– ضعیف شدن عملکرد فن
– بالا بودن دمای موتور با وجود کار کردن فن
– شنیدن صداهای اضافی و احساس ارتعاشات غیر طبیعی
– روشن شدن چراغ چک خودرو
عمده دلیل از کار افتادن یا ضعیف شدن فن خودرو، ضعف یا خرابی موتور آن است. این موتور ممکن است به دلیل عمر بالا، وارد آمدن فشار در اثر کار مداوم و یا از کار افتادن سنسورها و اخلال در عملکرد آن دچار نقص شود. همچنین گاهی ممکن است ورود جسم خارجی به درون فن شکستن آن را همراه داشته باشد.
فروشگاه میثم یدک
در این فروشگاه شما می توانید تمامی قطعات خودرو چینی را تهیه کنید، فن جک اس 5 اتومات یکی از بهترین محصولات این فروشگاه است.
کیفیت اصلی
قیمت مناسب
تحویل فوری

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.