دسته‌بندی نشده

علت خوابیدن باتری ماشین

نتالبیس

هنگامی که شما برای اولین بار با خوابیدن باطری ماشین مواجه می‌شوید، این مشکل را چندان جدی تلقی نمی‌کنید. اما اگر بارها و بارها هنگام استارت زدن، متوجه شدید که باطری خودرو خوابیده، باید به فکر راه چاره‌ای باشید چرا که احتمالا مشکل جدی‌تر از آن است که بتوانید آن را نادیده بگیرید.

منظور از خوابیدن باتری ماشین چیست؟

خوابیدن باتری ماشین به عنوان یکی از مشکلات رایج مرتبط با سیستم برق رسانی خودرو شناخته می‌شود. که به نام‌های دیگری نظیر مردن باتری، خالی شدن باتری یا دشارژ شدن باتری هم معروف است. دلیل اصلی به وجود آمدن این مشکل خالی شدن شارژ باتری خودرو است. به این معنی که باتری خودرو بنا به دلایل مختلف دیگر توانی به منظور تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز الکتریکی برای فعالیت سیستم برق‌رسانی خودرو را ندارد.

فرض کنید به مسافرت خارج از کشور رفته این بعد از یک هفته برمی گردین به منزل و فردا صبح می خواهید به سرکار بروید، داخل ماشین نشسته و استارت می زنید اما ماشین روشن نمی شود و این یعنی همان خوابیدن باتری اتمی ماشین رخ داده است.

چگونه مطمئن شویم باطری ماشین خوابیده؟

اگر از سالم بودن دینام خودروی خود به صورت صد در صد اطمینان دارید اما موتور آن پس از استارت خوردن روشن نمی‌شود، عیب و ایراد اصلی خودروی شما به احتمال فراوان از سیستم استارت آن است. حال این مشکل می‌تواند به باتری خودرو و عیب و ایرادهای رایج وابسته به آن مربوط باشد.

به طور حتم یکی از ایرادهای مذکور خوابیدن باتری ماشین خودرو است. از جمله نشانه‌های ظاهری رایجی که می‌تواند بر این مشکل دلالت داشته باشد بلند شدن صدایی شبیه به تلق تلق کردن هنگام استارت خوردن خودرو است. در چنین شرایطی معمولا موتور خودرو روشن نمی‌شود و پس از چند بار استارت زدن ممکن است سر و صدای مذکور نیز دیگر به گوش نرسد.

برای اطمینان یافتن از این موضوع که آیا به عنوان راننده‌ای که خودروی او استارت نمی‌خورد با مشکل خوابیدن باتری ماشین روبرو هستید یا خیر می‌توانید موتور خودرو را با هل دادن آن روشن کنید. پس از انجام این کار تمام سیم‌های متصل به باتری را جدا کرده و اندکی صبر کنید. اگر دینام خودرو توانایی شارژ کردن سیستم برق‌رسانی خودرو را نداشته باشد موتور آن تنها پس از سپری شدن لحظه‌ای کوتاه خاموش می‌شود.

بنابراین در چنین شرایطی احتمالا مشکل استارت نخوردن از باتری خودرو نیست و به سایر اجزای سیستم برق‌رسانی آن مانند دینام مربوط می شود. اما اگر موتور خودرو روشن بماند و به کار کردن ادامه دهد، به احتمال فراوان مشکل عدم روشن شدن موتور از باتری خودرو است. البته باید به این نکته توجه داشت که به طور کل خوابیدن باتری ماشین با خرابی باتری کاملا متفاوت است و نباید این دو موضوع را یکی دانست.

راه های جلوگیری از خوابیدن باتری ماشین

1- جدا کردن سر باتری در پارک های طولانی

باطری ماشین بعد از چند روز میخوابد؟ اگر باتری ماشین شما کاملا سالم بوده و مشکلی نداشته باشد تقریبا تا دو هفته شارژ حفظ می کند. اما با این حال، لازم است ، از خاموش بودن تمام دستگاه هایی که انرژی مصرف می کنند، مطمئن شوید. اگر مجبور هستید خودرو خود را به مدت طولانی پارک کرده و استفاده نکنید، بهتر است باتری ماشین را از ماشین جدا  کرده و خارج کنید، یا کابل برق را از ترمینال باتری جدا کنید. برداشتن سر باطری ماشین هم از خوابیدن باتری جلوگیری می کند.

2- تمام چراغ ها و لوازم الکتریکی را خاموش کنید!

باتری‌های اتومبیل به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هر وقت موتور خاموش باشد، بتوانند چراغ‌های جلو، چراغ‌های داخلی و لوازم جانبی دیگر را روشن کند، اما باتری‌ها ظرفیت بسیار کمی برای این کار دارند. به عنوان مثال شما می‌توانید برای یک لحظه خرید از سوپر مارکت چراغ‌های جلو خودرو را روشن نگه دارید، اما روشن ماندن چراغ‌های داخل آن هم از شب تا صبح می‌تواند سبب تخلیه شدن باتری خودرو شود.

یا کابل‌های متصل به آنها هر ازگاه مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد تا در صورت وجود مشکل در آنها، ایرادهای موجود رفع گردد

3- تست و نگهداری باتری اسیدی

اگر مورد واضحی مانند روشن ماندن چراغ‌های جلو یا چراغ داخلی نمی‌بینید، نکته بعدی که می‌بایست مورد بررسی قرار دهید، خود باتری اتومبیل است. بسیاری از باتری‌های اتومبیل را می‌توان با یک تعمیر ساده و جزئی دوباره احیا نمود.

اگر باتری شما پلمپ نشده است، بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنید که هر سلول به درستی با الکترولیت پر شده است. اگر به داخل سلول نگاه کنید و ببینید که سطح الکترولیت از بالای صفحات سرب پایین آمده، به این معنی است که مشکلی در شرف وقوع خواهد بود.

شما می‌توانید باتری خود را با یک ابزار ارزان قیمت به نام هیدرومتر تست و بررسی کنید، که به شما امکان می‌دهد وزن مخصوص الکترولیت را در هر سلول بررسی نمایید. اگر بعد از شارژ کامل باتری یک یا چند سطح سلول بسیار کم باشد، به این معنی است که باتری نیاز به تعویض دارد.

فروشگاه میثم یدک

شما می توانید محصولات موجود در فروشگاه میثم را از طریق اینترنت سفارش داده و در کمترین زمان دریافت کنید. یکی از کامل ترین فروشگاه های موجود در شهر تهران، فروشگاه میثم یدک است. هدف این فروشگاه صرفه جویی در وقت و هزینه مشتریان و اطمینان از خرید و پرداختی امن شما همراهان می باشد؛ همچنین می توانید در این فروشگاه از سایر لوازم یدکی ها بهره مند شوبد.

مدیریت: میثم ناسوتی منتعافبلیقسش

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.