820, آریزو 5, اخبار, ایکس 50 لیفان, ایکس 60, جک اس 3, جک جی 3, جیلی, فروشگاه میثم یدک, قطعات خودرو, لوازم جک اس 5, لوازم جک جی 5, لوازم ماشین, لوازم یدکی, لیفان, لیفان 620, لیفان 820

جلوبندی خودرو چیست؟

قطعا تا به حال کلمه جلوبندی خودرو را شنیده اید؛ همانطور که از اسم آن پیداست، جلوبندی خودرو مربوط به اجزا و قسمت های جلویی خودرو می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم شما را با سیستم جلوبندی ماشین، اجزای تشکیل دهنده آن، عیب یابی جلوبندی و ایرادات رایج در آن و همچنین تفاوت آن با سیستم تعلیق و زیربندی خودرو نیز آشنا سازیم و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

جلوبندی خودرو شامل قسمت جلویی و زیرین ماشین می شود که ارتباط تنگاتنگی با سیستم تعلیق خودرو دارد؛ تفاوت این دو در این است که سیستم تعلیق شامل کمک فنرها و چرخ های عقب خودرو نیز می‌شود اما جلوبندی تنها به قسمت جلوی خودرو اطلاق میشود و شامل فرمان و میل فرمان نیز میباشد. بخش دیگری از خودرو که معمولا نام آن را در کنار این دو قسمت اتومبیل میشنویم، زیربندی خودرو است. حتما برای شما جالب است بدانید که زیربندی خودرو چیست؟ باید گفت که زیربندی با جلوبندی خودرو تفاوت دارد و در واقع در زیر سیستم جلوبندی و تعلیق قرار میگیرد که با پیچ شدن به سیستم تعلیق، از آنها در برابر خیس شدن، اصابت ضربه مستقیم و … محافظت مینماید.

اجزای تشکیل دهنده جلوبندی خودرو

جلوبندی ماشین شامل اجزای مختلفی است. هریک از این اجزا، از اهمیت خاصی برخوردار است به طوری که خرابی و اختلال در هریک از اجزا، در تعادل خودرو خلل ایجاد کرده و بر عملکرد سایر اجزا نیز اثر منفی می گذارد. این اجزا عبارتند از:

  • چرخ ها و اجزای مربوط به آن
  • سیستم تعلیق
  • فنر و کمک فنرها
  • فرمان و میل فرمان
  • سیبک
  • سگ دست
  • شغال دست
  • بلبرینگ
  • اکسل
  • رام
  • طبق ها
  • میل موج گیر یا میل تعادل

اجزای جلوبندی و وظایفشان

فنر و کمک فنرها: وزن اتاقک خودرو روی فنر هاست. فنر حالت ارتجاعی دارد و ارتعاش پذیری و انعطاف پذیری آن بالاست.این ویژگی باعث میشود تا در ناهمواری جاده ها، از شدت ضربات به اتاق خودرو کاسته شود. فنرها انواع مختلفی دارند: فنرهای لول، پیچی و تخت. متداول ترین نوع فنرها، مدل لول است. از فنرهای تخت در سیستم تعلیق چرخ های عقبی خودرو استفاده می شود.

نوسانات فنر به وسیله ی کمک فنر ها کنترل و یا میرا میشود. کمک فنر ها در نزدیکی چرخ های اتومبیل قرار دارند و انواع مختلفی دارند از جمله:

  • کمک فنر اهرمی
  • کمک فنر هیدرولیکی
  • کمک فنر بادی یا گازی
  • کمک فنر هیدرواستاتیکی
  • کمک فنر تلسکوپی

سیستم تعلیق: سیستم تعلیق یا همان سیستم فنر بندی، تکان ها و لرزش های شدید ناشی از عبور سطوح ناهموار را خنثی کرده تا به اتاق ماشین و سرنشینان، این نوسانات منتقل نشود. سیستم تعلیق همچنین باعث تماس موثر با اصطکاک مناسب بین چرخ ها و سطح جاده میشود. کیفیت سواری دادن و قابلیت هدایت و کنترل، دو مبحث مهم در سیستم تعلیق خودرو است که خلاف یکدیگر عمل میکنند، به این صورت که بهبود کیفیت یکی، دیگری را دچار مشکل میکند.

سیبک ها: گوی و کاسه یا همان سیبک، قطعه ای کروی شکل که چرخ های اتومبیل را به سیستم تعلیق متصل میکند و موجب چرخیدن آنها میشود. چرخش این قطعه در جهت محور مختصات xyz، سبب فرمان دهی به قسمت جلویی خودرو میشود؛ به این صورت که با چرخش فرمان خودرو، سیبک نیز به همان سمت می چرخد. سیبک ها، ارتعاشات ناشی از گذر از روی ناهمواری های سطح جاده را نیز تا حدی کاهش می دهد. سیبک ها، تحمل بخشی از وزن خودرو را بر عهده دارند و از اصطکاک میان قطعات جلوبندی خودرو نیز، جلوگیری میکنند.

اکسل: به محور مرکزی چرخ یا دنده، اکسل گفته میشود. اکسل معمولا به وسیله ی یاتاقان، ثابت نگه داشته شده تا چرخ و یا دنده این امکان را داشته باشد که به راحتی دور آن (اکسل) بچرخد.

سگ دست: میتوان گفت اصلی ترین قسمت جلوبندی خودرو، سگ دست است، چرا که این قطعه ی لولا مانند، علاوه بر نگهداری چرخ ها، چرخش آنها روی محور فرمان نیز به عهده ی این قطعه ی مهم است. اهمیت سگ دست از آن جایی معلوم میشود که اجزای چرخ و سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین مانند فرمان خودرو، دیسک های ترمز و… روی آن سوار میشود.

عیب یابی جلوبندی خودرو

هریک از قطعات خودرو، از جمله قطعات جلوبندی، وظیفه ی خاصی را بر عهده دارد؛ مجموع عمل هریک از اجزا با هم، موجب حرکت خودرو میشود؛ بدیهی است که این اجزا بهم مرتبط اند، روی یکدیگر تاثیر میگذارند و کوچکترین مشکل در هر کدام از آنها، عملکرد دیگر اجزا را تحت الشعاع قرار داده و در کل سیستم خودرو مشکل ایجاد خواهد کرد. پس معاینه فنی خودرو به صورت مکرر و منظم، از بروز مشکلات، وارد شدن خسارات و هزینه های سنگین، جلوگیری میکند.

فروشگاه میثم یدک

شما می توانید محصولات موجود در فروشگاه میثم را از طریق اینترنت سفارش داده و در کمترین زمان دریافت کنید. یکی از کامل ترین فروشگاه های موجود در شهر تهران، فروشگاه میثم یدک است. هدف این فروشگاه صرفه جویی در وقت و هزینه مشتریان و اطمینان از خرید و پرداختی امن شما همراهان می باشد؛ همچنین می توانید در این فروشگاه از سایر لوازم یدکی ها بهره مند شوبد.

مدیریت: میثم ناسوتیابلبذیسش

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.