دسته‌بندی نشده

هنگام داغ کردن موتور یا بالا رفتن آمپر چه کنیم؟

میثم ناسوتی

داغ کردن موتور یا بالا رفتن آمپر آب اتفاقی است که هر سال با شروع فصل گرما رانندگان بسیاری را آزار داده و باعث نگرانی آنها میشود.

مهمترین دلایل داغ کردن موتور و بالا رفتن آمپر ماشین

1. عملکرد نادرست رادیاتور

2 . اشکال در ترموستات

3. عملکرد نادرست واتر پمپ

4. فن رادیاتور

5. کم بودن خلاصی سوپاپها (سفت بودن سوپاپها)

6. مسدود بودن خروجی اگزوز

7. کثیف بودن بیش از حد بدنه موتور

8. پایین بودن سطح و کیفیت روغن موتور

9. تنظیم نبودن موتور

دمای نرمال کارکرد موتور در چه محدوده ای است؟

اگر موتور داغ کند و سیستم خنک کننده ماشین معیوب باشد گرمای حاصل از احتراق موتور به درستی انتقال نمی یابد واجزای داخلی موتور آسیب می بیند.

برای پی بردن به دمای نرمال کارکرد موتور در حالی که موتور خودرویتان روشن است (کولر خاموش باشد) از خودرو پیاده شوید و از قسمت جلو پنجره فن ها را تحت نظر داشته باشید. به محض اینکه فن ها شروع به چرخیدن کردند داخل کابین برگردید و موقعیت عقربه دمای آب را حفظ کنید. همچنین به محض اینکه فن ها خاموش شدند همین حرکت را تکرار کنید و موقعیت عقربه مذکور را به خاطر بسپارید.

هنگام حرکت در سرپایینی ممکن است آمپر آب مقداری پایینتر از حد معمول باشد یا هنگام حرکت در سربالایی با کولر روشن اندکی بالاتر از نرمال باشد که مشکلی ایجاد نمی کند.

اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن موتور

هنگام رانندگی به آمپر دمای موتور دقت کنید و هنگامی که دما اندکی از حد نرمال بالاتر رفت اقدامات لازم برای پیشگیری از جوش آوردن را اجرا کنید.

گام اول :

ابتدا ماشین را متوقف کنید و کاپوت را بالا دهید تا گرمای آن خارج گردد . هیچ گاه در رادیاتور و مخزن را باز نکنید زیرا فشار سیستم بالاست و ممکن است در اثر پاشیدن آب بسوزید.

گام دوم :

فن ها را بررسی کنید و از عملکرد درست آن ها اطلاع یابید و اگر فن ها خاموش بودند کولر را روشن نمایید تا دور تند فن ها وارد مدار شوند. اگر هنوز فن ها درست عمل نکردند روی پره های رادیاتورآب بریزید و وقتی دما نرمال شد موتو را خاموش و در پی مشکل عدم کار کرد فن ها بگردید.

نکته :توجه داشته باشید هیچ گاه روی موتور به صورت مستقیم آب نریزید زیرا دما بالاست و سر سیلندر و قطعات دیگر آن آسیب می بینند.

در خودروهایی که فن آنها مکانیکی و توسط موتور به گردش در می آید برای اینکه دمای موتور کاهش یابد در حالت درجا گاز دهید و دور موتوررا به 2000 برسانید .( به خصوص هنگام ترافیک )

گام سوم :

اگر عملکرد فن ها درست بود ولی همچنان دمای موتور بالا بود احتمال کم بودن آب در سیستم وجود دارد. برای خنک کردن موتور در این صورت موتور را خاموش کنید و هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک (تک استارت) بزنید طوری که ماشین روشن نشود و پیستون ها بالا و پایین شود. این کار سبب می شود که رینگ پیستون به دیواره سیلندرنچسبد . بعد از اینکه دمای موتور کاهش یافت در رادیاتور را باز کنید و در آن آب بریزید . گاهی داغ شدن موتور به علت نشتی در سیستم خنک کننده و کم شدن آب است که باید آن را بررسی و رفع کنید.

فروشگاه میثم یدک

شما می توانید محصولات موجود در فروشگاه میثم را از طریق اینترنت سفارش داده و در کمترین زمان دریافت کنید. یکی از کامل ترین فروشگاه های موجود در شهر تهران، فروشگاه میثم یدک است. هدف این فروشگاه صرفه جویی در وقت و هزینه مشتریان و اطمینان از خرید و پرداختی امن شما همراهان می باشد؛ همچنین می توانید در این فروشگاه از سایر لوازم یدکی ها بهره مند شوبد.

مدیریت: میثم ناسوتی

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.