جیلی, فروشگاه میثم یدک, قطعات خودرو, لوازم ماشین, لوازم یدکی

سنسور abs چرخ جلو جیلی اکسلنت

سنسور abs چرخ جلو جیلی اکسلنت

فناوری‌ هایی که مرتبط با ایمنی خودرو و سرنشینان داخل آن هستند، همیشه جذاب بوده‌اند، چه برای خریداران و چه برای تولیدکنندگان که رقابت سختی در این زمینه با یکدیگر دارند. سنسور ABS یکی از این دسته فناوری‌هایی است که امروزه به یکی از ملزومات و استانداردهای اجباری در هر خودرویی تبدیل شده است. اما این قابلیت در گذشته صرفاً به عنوان یک آپشن در خودروهای لوکس وجود داشت.

سنسور ABS چیست؟

سیستم ترمز ضد قفل یا سیستم ABS یک سیستم ترمز پیشرفته است که معمولاً در خودروهای جدید و امروزی یافت می‌شود. سنسور ABS نوعی سرعت سنج است که سرعت چرخش چرخ ماشین را اندازه‌گیری می‌کند و اطلاعات آن را به ماژول کنترل موتور (ECM) خودرو منتقل می‌کند. سنسور ABS سنسور سرعت چرخ یا سنسور ترمز ABS نیز نامیده می شود. از آنجایی که همۀ چرخ‌ها با سرعت یکسان نمی‌چرخند، سنسورهای ABS سرعت هر چهار چرخ را به ECM گزارش می‌دهند که بر اساس آن ECM تعیین می‌کند که آیا چرخ‌ها قفل شوند یا خیر. استفاده از ترمز ABS سریع‌تر از ترمزهای دستی است.

پیکربندی‌های قدیمی‌تر ABS دارای سنسورهایی در خارج از توپی چرخ در قسمت‌هایی مانند بند فرمان و محفظه دیفرانسیل بودند. سنسور ABS به یک چرخ دنده متصل می‌شود. حلقه بر روی قطعاتی مانند روتور ترمز و درام ترمز نصب می‌شود. سنسورهای ABS در سیستم‌های جدیدتر، در خود مجموعۀ توپی چرخ نصب می‌شوند. بسته به نوع سیستم ترمز، وسایل نقلیه ممکن است یک یا حداکثر چهار سنسور ABS داشته باشند.

سنسور ABS معمولاً از یک حلقه دندانه‌دار و یک آهنربا در داخل یک سیم پیچ تشکیل شده است. تماس بین حلقه و آهنربا، یک میدان الکتریکی ایجاد می‌کند که به همین دلیل نیز یک سیگنال تولید می‌شود. سپس این سیگنال به سیگنال دیجیتال تبدیل شده و به کنترلر ABS ارسال می‌شود. سپس کنترلر سرعت هر چرخ را بر اساس آن تعیین می‌کند.

سنسور ABS سنسور اصلی است که قدرت ترمز خودرو را کنترل می‌کند. سنسور، اطلاعات چرخشی را به ECM ارسال کرده تا سیگنال قفل شدن یکی از لاستیک‌ها را نشان دهد، در این صورت، کامپیوتر مقدار نیروی ترمز اعمال شده به چرخ مورد نظر را کاهش می‌دهد. بسیاری از خودروهای مدرن دارای سنسورهای ABS هستند که با سیستم‌های کنترل کشش الکترونیکی و سیستم‌های کنترل پایداری تعامل دارند تا ایمنی خودرو را تضمین کنند.

علائم خرابی سنسور ABS

با گذشت زمان، قرار گرفتن در معرض زباله‌های جاده و سایر ناخالصی‌ها، می‌تواند باعث از کار افتادن سنسور ABS شود. تمیز کردن و بازرسی سنسورها در فواصل زمانی مشخص شده در دفترچه راهنمای کاربر، برای عملکرد بهینه آن حیاتی است. یکی از نشانه‌های اصلی نقص سنسور ABS شامل روشن شدن چراغ ABS یا چراغ کنترل کشش در صفحه کیلومتر شمار خودروی شما است.

لازم به ذکر است که سنسور ABS ممکن است همیشه مقصر مشکلات مربوط به ترمز کردن نباشد. سیم‌کشی یا کانکتورها نیز ممکن است خراب شوند و سیگنال‌های لازم را به ECM ارسال نکنند. بنابراین، قبل از بررسی و تعویض سنسور ABS، تمرین خوبی است که قطعات مربوط به آن را بررسی کرده و از درستی عملکرد آن‌ها، مطمئن شوید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.