فروشگاه میثم یدک, قطعات خودرو, لوازم جک اس 5, لوازم ماشین, لوازم یدکی

بغل یاتاقان جک اس 5

یاتاقان واژه‌ای است که تقریبا همه‌ ما نام آن را شنیده‌ایم و درباره‌ آن این اطلاعات حداقلی را می‌دانیم که یاتاقان بخشی از موتور خودرو یا قطعات فنی آن است. عبارت یاتاقان زدن هم به گوش بیشتر ما آشناست. اما یاتاقان چیست؟ چه اهمیتی در خودرو دارد؟ یاتاقان زدن یعنی چه؟ این اتفاق چه آسیب‌هایی ممکن است به خودرو و موتورش وارد کند؟ چه کارهایی باید انجام داد تا خودرو یاتاقان نزند؟ اصلا علاوم یاتاقان زدن اتومبیل چیست؟ به هر حال یادمان باشد در صورتی که مالک یک اتومبیل باشیم، دانستن تمام این جزئیات و پاسخ این سؤال‌ها، تا حد زیادی لازم است. پس به بررسی همه‌ این جزئیات می‌پردازیم تا از وارد آمدن آسیب‌های احتمالی به یاتاقان خودروی خود جلوگیری کنیم.

یاتاقان چیست؟

یاتاقان که با اصطلاح انگلیسی آن یعنی «برینگ» هم شناخته می‌شود وسیله‌ای است که امکان حرکت را بین دو جسم ایجاد می‌کند. این قطعه که بیرینگ هم نامیده می‌شود به شکل نیم‌دایره است و نازک. در موتور خودرو، باید حرکت بالا و پایین پیستون توسط میل‌لنگ به حرکت چرخشی تبدیل شود تا خودرو راه بیفتد. بنابراین میل‌لنگ باید به موتور نزدیک و با آن در ارتباط باشد. برای این نزدیکی و تکمیل ارتباط آن‌ها، تکمیل تبدیل حرکت پیستون به میل‌لنگ و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از این نزدیکی، از یاتاقان استفاده می‌شود. بغل یاتاقان

وظایف یاتاقان در موتور خودرو

اکنون که متوجه شدیم یاتاقان چیست، باید بگوییم که یاتاقان‌ها انواع مختلفی هم دارند در موتورهای صنعتی مختلف بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و برهمین اساس ممکن است وظایف متعدد هم داشته باشند. اما در موتور خودرو چند وظیفه‌ قطعی برای آن تعیین شده است که در انواع خودرو و موتورهای‌شان ثابت است. این وظایف به شرح زیر هستند.

♦ جلوگیری از برخورد پیستون و میل‌لنک و ایجاد آسیب به هریک و یا خوردگی آن‌ها در اثر این برخوردها و همچنین کاهش اصطکاک بین این دو.

♦ کاهش اصطکاک بین شاتون و میل‌لنگ، جلوگیری برخورد و ضربه به آن‌ها و آسیب‌های ناشی از این برخورد و خوردگی‌های احتمالی.

♦ تنظیم لقی میل‌لنگ و شاتون‌ها و تضمین حرکت روان آن‌ها.

خصوصیات یاتاقان چیست؟

یک یاتاقان خوب، باید خصوصیاتی داشته باشد که انجام تمام وظایفش را به بهترین شکل ممکن سازد. با توجه به اینکه ممکن است بالا بردن یکی از خصوصیات آن برای انجام بهتر یکی از وظایفش، منجر به ضعف در بخش و وظیفه‌ دیگر آن شود، باید در ساخت و تولید نمونه‌ کامل یاتاقان دقت لازم را به خرج داد. همچنین هنگام تهیه‌ آن خصوصیاتی که باید در یک یاتاقان خوب دید مورد توجه قرار داد. خصوصیات یک یاتاقان خوب عبارتند از:

  1. مقاومت بالا
  2. توانایی جذب ذرات گرد و غبار و خاک
  3. مقاومت پوسته در برابر ترک یا شکستگی
  4. نرمی و انعطاف‌پذیری در لایه‌ داخلی و مواد یاتاقانی

فروشگاه میثم یدک

شما می توانید محصولات موجود در فروشگاه میثم را از طریق اینترنت سفارش داده و در کمترین زمان دریافت کنید. یکی از کامل ترین فروشگاه های موجود در شهر تهران، فروشگاه میثم یدک است. هدف این فروشگاه صرفه جویی در وقت و هزینه مشتریان و اطمینان از خرید و پرداختی امن شما همراهان می باشد؛ همچنین می توانید در این فروشگاه از سایر لوازم یدکی ها بهره مند شوبد.کلیک

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.