فروشگاه میثم یدک, قطعات خودرو, لوازم ماشین, لوازم یدکی

یاتاقان شرکتی ۵۳۰ ام وی ام چری

یاتاقان به قطعه‌ای در موتور گفته می‌شود که بین میل لنگ و دسته پیستون قرار گرفته است. زمانی که دو قطعه فلزی روی هم قرار می‌گیرند حرکت و اصطکاک ایجاد شده بین آن دو باعث خرابی، شکستگی و پوسیدگی می‌شود، در این شرایط از یاتاقان استفاده می‌کنند تا حرکت میان آن را تسهیل کرده و اصطکاک را به حداقل برساند.
یاتاقان به قطعه‌ای در موتور گفته می‌شود که بین میل لنگ و دسته پیستون قرار گرفته است. زمانی که دو قطعه فلزی روی هم قرار می‌گیرند حرکت و اصطکاک ایجاد شده بین آن دو باعث خرابی، شکستگی و پوسیدگی می‌شود، در این شرایط از یاتاقان استفاده می‌کنند تا حرکت میان آن را تسهیل کرده و اصطکاک را به حداقل برساند. از طرفی یاتاقان مانع ایجاد لرزش قطعات مکانیکی شده و جلوی سر و صدای ناشی از انتقال نیرو قطعات را می‌گیرد. یاتاقان چینی و یاتاقان ژاپنی از جمله یاتاقان‌های پرفروش موجود در بازار هستند.
یاتاقان‌ها کاربرد دیگری نظیر نگهداری محکم قطعات در کنار یکدیگر را دارند و معمولا شامل دو حلقه و ساچمه در اندازه و انواع مختلف می‌باشند که براساس شکل ظاهری آن، کاربردهای مختلفی دارد.
ساچمه‌های یاتاقان، در داخل حلقه قرار گرفته و با غلتیدن بین دو قطعه باعث راحت‌تر شدن حرکات قطعه می‌شود.
بهتر است بدانید بلبرینگ زیرمجموعه‌ای از یاتاقان‌ها می‌باشد. یاتاقان شامل دو زیر مجموعه بلبرینگ و رولبرینگ است که با توجه به شکل ظاهری آن کاربردهای متفاوتی می‌تواند داشته باشد.
دلایل یاتاقان زدن چیست؟
دلایل مختلفی می‌تواند بر روی یاتاقان‌زدن موتور تاثیر داشته باشد که در ادامه به چند مورد از آن اشاره خواهیم کرد:
استفاده از روغن‌های نامرغوب و بدون کیفیت:
یکی از دلایل یاتافان زدن می‌تواند استفاده از روغن موتور بی‌کیفیت باشد. استفاده از روغن موتور بی‌کیفیت و همچنین تعویض دیرهنگام روغن باعث می‌شود تا جرم روغن رسوب کرده و به قطعات نفوذ کند، که در این صورت قطعات موتور دچار جرم گرفتگی می‌شود.
زمانی که در روغن‌کاری قطعات، مشکلی ایجاد شود موتور نمی‌تواند به صورت صحیح کار کرده و این عدم کارکرد صحیح باعث می‌شود تا یاتاقان‌ها در شرایط نامناسب و غیراستاندارد قرار بگیرند که نهایتا منجر به یاتاقان زدن می‌شود.
دمای موتور:
یکی دیگر از این عوامل بالا رفتن دمای موتور است. بی‌آب ماندن و یا درست کارنکردن فن باعث می‌شود تا دمای موتور بالا رفته و زمانی که یاتاقان‌ها بیش از اندازه گرم می‌شوند به درستی عمل نکرده و موجب یاتاقان زدن موتور می‌شود.
فرسوده بودن قطعات:
عمربالای یاتاقان‌ها، معیوب بودن و شکسته شدن آن‌ها یکی دیگر از دلایلی است که باعث می‌شود تا یاتاقان وظیفه خود را به درستی انجام نداده و در کار موتور اختلال ایجاد شده و در نهایت سبب یاتاقان زدن شود.
ممکن است پمپ روغن خراب باشد:
درمواقعی که شما موارد فوق را رعایت کردید، از روغن باکیفیت استفاده کرده و به موقع روغن موتور را تعویض می‌کنید اما باز دچار مشکل یاتاقان زدن شدید بهتر است پمپ روغن را بررسی کنید. خراب بودن پمپ روغن باعث می‌شود تا روغن‌کاری قطعات به درستی انجام نشده و در نهایت باعث یاتاقان زدن موتور شود.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.