دسته‌بندی نشده

یاتاقان جیلی شاسی

یاتاقان نام قطعه ای در موتور خودرو هاست. بدون شک اسم این قطعه را شنیده اید. احتمالا اصطلاح یاتاقان زدن خودرو را نیز شنیده اید. در این مقاله قصد داریم این قطعه را به همراه وظایف و کاربرد های آن به طور کامل معرفی کرده و دلایل یاتاقان زدن موتور خودرو را بررسی نماییم.

منظور از یاتاقان چیست ؟

یاتاقان، بین میل لنگ و دسته پیستون است. میل لنگ و دسته پیستون به طور مداوم با یک دیگر درگیر هستند و وجود یاتاقان بین آن ها موجب می‌شود اصطکاک بین آن ها به وجود نیاید و این قطعات استهلاک پیدا نکنند. در صورتی که دمای این قطعه بیش از حدمجاز بالا برود دیگر نمی‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و در نتیجه بین قطعات اصطکاک به وجود آمده و به اصطلاح، موتور خودروو یاتاقان می‌زند.

انواع یاتاقان

اگر بخواهیم یاتاقان ها را دسته بندی کنیم به دو تقسیم بندی کلی خواهیم رسید:

  • یاتاقان لغزشی
  • یاتاقان غلتشی

یاتاقان لغزشی را می‌توان تکیه گاهی برای قسمت های چرخنده در جهت های شعاعی و محوری تعریف کرد. این قسمت ها بین حلقه های یاتاقان و به صورت مماس با آن قرار دارند.

یاتاااقانیاتاقن غلتشی از دو عدد ریگ و چند ساچمه تشکیل شده است. این ریگ و ساچمه ها بین حلقه ها و به شکل مماس قرار گرفته اند. این نوع از یاتاقان از یک قفس ساخته شده است که صفحه های موازی برنجی و یا پلاستیکی دارد که هدف از قرار گرفتن آن ها جدا کردن ساچمه هاست.

یاتاقان ها را از لحاظ نوع حرکت نیز به دو دسته ثابت و متحرک تقسیم بندی می‌کنند.

  • ثابت:

این یاتاقان ها به عنوان تکیه گاه میل لنگ عمل می‌کنند و محور ثابت را به میل لنگ متصل کرده و موجب می‌شوند لقی آن تنظیم شود.

میل لنگ حرکتی دورانی دارد ولی علاوه بر آن حرکت رفت و برگشتی نیز انجام می‌دهد. زمانی که از یاتاقان ثابت استفاده می‌شود این حرکت رفت و برگشتی کنترل می‌شود و باعث می‌شود ضربات زیادی به میل لنگ وارد نشده وآسیب نبیند.

یاتاقان ثابت که به آن یاتاقان میل لنگ هم گفته می‌شود دو نیم دایره دارد که یکی از آن ها به بلوک سیلند وصل شده است و دیگری دور محور میل لنگ پیچیده و به آن متصل می‌گردد.

هر میل لنگ دارای حداقل دو یاتاقان ثابت می‌باشد. در موتور هایی که ۴ سیلندر دارند، میل لنگ توسط ۵ یاتاقان ثابت نگه داشته شده است. یاتاقان ها را معمولا به صورت سوراخ دار می‌سازند که روغن یاتاقان با این سوراخ ها حرکت کرده و باعث شود میل لنگ حرکت روانی داشته باشد.

  • متحرک

یاتاقان متحرک بین شاتون و میل لنگ قرار دارد و باعث می‌شود شاتون لق نشود. به این نوع یاتاقان، یاتاقان شاتون نیز گفته می‌شود و شباهت بسیار زیادی به یاتاقان ثابت دارد اما در این نوع یاتاقان، میل لنگ آزاد است. یکی از نیم دایره های یاتاقان متحرک به شاتوه متصل گردیده است و نیم دایره دیگر نیز مثل یاتاقان ثابت دور میل لنگ پیچیده و پیچ شده است اما سوراخ ندارد و روی آن شیار قرار گرفته است.

توجه داشته باشید که قطر میل لنگ از یاتاقان کم تر است. فاصله بین یاتاقان ها و میل لنگ ها را روغن پر می‌کند. این روغن اطراف میل لنگ را فرا گرفته و با معلق نگه داشتن آن داخل یاتاقان موجب می‌شود روان تر حرکت کند و همچنین ضربات زیاد و سنگینی به آن وارد نشود.

فروشگاه میثم یدک

شما می توانید محصولات موجود د فروشگاه میثم را از طریق اینترنت سفارش داده و در کمترین زمان دریافت کنید. یکی از کامل ترین فروشگاه های موجود در شهر تهران، فروشگاه میثم یدک است. هدف این فروشگاه صرفه جویی در وقت و هزینه مشتریان و اطمینان از خرید و پرداختی امن شما همراهان می باشد؛ همچنین می توانید در این فروشگاه از سایر لوازم یدکی ها بهره مند شوبد.

با مدیریت: میثم ناسوتی

کلیک

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.