دسته‌بندی نشده

چانگان CS35 شاسی بلند جذاب شرکت سایپا

این دومین خودروی شاسی‌بلند چینی بعد از برلیانس V5 در سبد محصولات سایپا می‌باشد. تغییر رویکرد از محصولاتی چون V5 و Z300 به سمت خودروهای چانگان در مدتی چنین اندک، عجیب می‌نماید.

فارغ از مشکلات کیفی چانگان که منجر به فراخوانی خودروهای آن در سال گذشته شده،

این شرکت یکی از بزرگ‌ترین و باسابقه‌ترین خودروسازهای چینی به شمار می‌رود که توانسته با همکاری گسترده و طولانی‌مدت با برندهایی چون سوزوکی، مزدا و فورد، خود را آبدیده نماید.

کراس آور CS35 نیز همانند سدان ایدو از موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری با قوای 125 اسب بخار استفاده می‌کند.

البته یک موتور 1.5 لیتری توربو با قدرت 174 اسب بخار نیز برای این خودرو قابل انتخاب است.

برای انتقال نیرو هم گیربکس‌های 5 سرعته دستی یا 4 سرعته خودکار قابل انتخاب می‌باشند.

طراحی CS35 نسبتاً خوب است و با وجود شباهت به خودروهای معروف‌تر این رده،

می‌توان نام تجاری و لوگوی چانگان را با افتخار روی خود پذیرا باشد.

این خودرو در اصل اولین SUV چانگان است که با نشان تجاری خود این شرکت به فروش می‌رسد.

همانند سایر خودروهای اخیر چانگان، یک مرکز طراحی وابسته به این شرکت در ایتالیا، کار طراحی آن را بر عهده داشته است.

در نگاه نخست چراغ‌های بزرگ و جلوپنجره آن ممکن است یادآور خودروهای دیگری باشند. با این وجود نمی‌توان نقص ظاهری خاصی را به آن الصاق کرد. هماهنگی بین خطوط کناری بدنه، گلگیرهای برجسته، شیب سقف و چراغ‌ها و سپرها به‌خوبی صورت پذیرفته است. اسپویلر کوچک سقفی عقب به‌گونه‌ای با سقف متصل است که همراه با قطعه مشکی رنگ پلاستیکی ستون‌های عقب، حالتی شناور به سقف داده است.

طراحی داخل کابین نیز جذاب و مدرن است. نورپردازی مناسب نمایشگرها، کلیدهای زیبا، فرمان با دکمه‌های روی آن با روکش چرم، دوخت صندلی‌ها با روکش چرمی و کوک قرمزرنگ، همه در کنار هم می‌توانند مورد توجه قرار گیرند. البته کیفیت مواد را تنها با لمس و تجربه واقعی می‌توان به دست آورد. و درصورتی‌که برخلاف بسیاری از خودروهای چینی از کیفیت مناسبی استفاده شده باشد، می‌توان امیدوار به ایجاد حس خوبی برای راننده و سرنشینان بود.

ابعاد CS35 نسبتاً جمع‌وجور و در حد لیفان X60 و ام‌وی‌ام X33 و برلیانس V5 می‌باشد. لیستی از تجهیزات کامل را در این خودرو می‌توانید پیدا نمایید. چرخ‌های 16 اینچی آلیاژی، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سنسور عقب، تهویه مطبوع، ورود بدون کلید، سیستم صوتی با شش بلندگو و رابط USB و ترمزهای ضد قفل ABS+EBD از جمله همین تجهیزات می‌باشند.

چانگان توانسته قیمت این کراس آور را در حد معقولی پایین نگاه دارد. با قیمتی در حدود 78 تا 92 هزار یوان، نهایتاً 15 هزار دلار باید برای CS35 پرداخت کرد که با توجه به واردات آن به صورت CBU به کشور، قاعدتاً رقمی به‌مراتب کمتر را می‌توان انتظار داشت.

اولین تجربه رانندگی با چانگان CS35 (محصول جدید سایپا) در ایران

چانگان یکی از قدیمی ترین خودروسازان چینی است که هم اکنون شریک تجاری فورد و مزدا است. این خودروساز هم اینک به چهارمین خودروساز بزرگ چین تبدیل شده و سعی در نفوذ به بازار کشورهای در حال توسعه دارد. سایپا روی به این خودروساز چینی برای مونتاژ خودروهایش آورده، یکی از آن ها شاسی بلند شهری با سایز کوچک CS35 است.

چانگان CS35 یک شاسی بلند کاملا شهری، دیفرانسیل جلو در رده کراس اوور های جمع و جور (کامپکت) است که از نظر سایز با خودرویی همچون ASX هم رده است.

CS35 در ایتالیا طراحی شده و در نگاه اول می توان آن را از نظر ظاهری خودرویی قابل قبول و حتی جذاب دانست. در طراحی داخلی نیز چانگان هر چه در توان داشته به کار گرفته. فرمان به شیوه ای اسپورت طراحی شده که حتی برای جذاب تر شدن آن از دوخت قرمز برای چرم دور فرمان استفاده شده.ارگونومی در دست گرفتن فرمان به خوبی مد نظر طراح قرار گرفته و چرم استفاده شده نسبت به قیمت و رده رقابتی قابل قبول به نظر می رسید. بر روی فرمان کلید های کروز کنترل و کنترل سیستم صوتی قرار گرفته و استفاده از آنها به سهولت انجام می گیرد. سمت چپ راننده محل قرار گیری کلید ها تنظیم ارتفاع نور و تنظیم برقی آینه هاست.

کیلومتر شمار خودرو با رنگ آبی پر رنگ نمایان است. عقریه های دور موتور و نشانگر سرعت به حالت عمودی قرار گرفته اند که تلاش بیش از اندازه طراحان را برای نمایش خودرویی اسپورت را نشان می دهد.طراحی کیلومتر شماره آنچنان جلب توجه نمی کند و خواندن سرعت برای راننده دقت زیادی را طلب می کند .یک LCD متوسط هم دیده می شود که در واقع کامپیوتر سفری خودرو نیز هست و اطلاعات مربوط که مصرف سوخت میانگین و لحظه ای و اطلاعات دیگر را به نمایش می گذارد.دو کانال بزرگ سیستم تهویه در وسط کنسول خودنمایی می کند که ما را به یاد محصولات فورد می اندازد. یک LCD سایز متوسط هم که فقط نشانگر سیستم صوتی است و رنگی آبی دارد نیز خودنمایی می کند.

سیستم تهویه مطبوع به صورت دستی است و به سادگی قابل دسترسی سرنشیان است. ارگونومی طراحی و سادگی فضای داخلی برای دسترسی به ادوات خوب ارزیابی می شود. اما کیفیت به کار رفته در برخی نقاط بسیار ابتدایی است. پایین محل قرارگیری مجموعه سیستم تهویه یک خروجی 12 ولت به همراه ورودی USB و جک AUX خودنمایی می کند. صندلی های خودرو نسبتا نرم هستند که با چرم مصنوعی ضخیم پوشانده شده اند.علیرغم سایز کوچک بدنه که تقریبا هم اندازه پژو 206 صندوق دار است، اما به دلیل عرض بیشتر CS35 و طراحی خوب فضای داخلی ، این خودرو برای یک خانواده 4 نفری کوچک به نظر می رسد اما به هر صورت یک خودروی جمع و جور است و خریدار پیش از خرید باید به این نکته توجه بیشتر داشته باشد. صندوق خودرو نیز 348 لیتر حجم دارد و برای یک خانواده مناسب است.

موتور در نظر گرفته شده برای CS35 یک موتور با 1600 سی سی حجم و قدرتی برابر با 125 اسب بخار در دور 6000 است. گشتاور این موتور 160 نیوتن متر است که در دور 4000 بدست خواهد آمد. تا اینجای کار با توجه به وزن 1290 کیلویی و گیربکس 4 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده بر روی کاغذ روشن است با خودرویی چابک طرف نیستید.

استارت خودرو به نرمی انجام می گیرد اما صدای پیشرانه کم نیست ضمن آنکه در همان لحظات اولیه متوجه نفوذ صدا به داخل کابین نیز خواهید شد. البته بعد از شروع به حرکت نفوذ صدای تایر مخصوصا در سرعتهای بالاتر واضح است. خودرو با دو سرنشین و رانندگی آرام شتابگیری مناسبی را داراست اما جهت شتاب گیری سریع از صفر ضعیف و ناتوان خود را نشان می دهد. این وضعیت در شتابگیری ثانویه نیز نمایان است. عمکرد تاخیری گیربکس در دادن معکوس و کیفیت پایین تعویض دنده در حالت تیپ ترونیک نیز بر بدتر شدن وضعیت کمک می کنند.با وجود اینکه در پیست آزادی امکان بررسی کیفیت سیستم تعلیق را نداشتیم اما در مواقعی دریافتیم که CS35 یک خودروی نرم محسوب می شود. در پیچ های تند پیست بارها خودرو تحت فشار قرار گرفت، در مواقعی کم فرمانی شدید احساس می شد که شاید در همچین رده خودرویی احساس آن طبیعی است. فرمان برقی نیز نمی تواند به خوبی راننده را از وضعیت جاده مطلع سازد. در حالت کلی مانور پذیری خودرو نسبت به ارتفاع کمی که دارد راضی کننده نیست.

چانگان ‏CS35‎‏ از تکنولوژی ‏Blue‏ ‏Core‏ (مربوط به صرفه جویی در مصرف انرژی و حفظ محیط زیست) ‏این شرکت بهره می برد. حجم موتور 1.6 لیتر است از نوع 4 چهار سیلندر 16 سوپاپ مجهز به سیستم ‏زمانبندی متغیر‎ DVVT‏ برای میل سوپاپهای دود و هوا و تسمه تایم زنجیری که قادر به تولید 112 اسب ‏قدرت دور 6000 و 160 نیوتن متر گشتاور از دور 4000 تا 5000 می باشد. این قدرت و گشتاور از ‏طریق گیربکس 4 دنده اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل می شود.با اینکه سازنده شتاب صفر تا صد 15 ‏ثانیه را اعلام کرده است ولی در تست عملی در روسیه این خودرو به رقمی بهتر از 16.7 ثانیه دست نیافته ‏است. وزن خودرو با گیربکس اتوماتیک روی باسکول 1368 کیلوگرم سنجیده شده است.

در حالت ‏Drive‏ ‏برای رسیدن از سرعت 80 به 120 به 13.6 ثانیه زمان نیاز دارید. حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ‏ساعت اعلام شده است. با اینکه حالت اسپرت در این گیربکس وجود ندارد ولی قابلیت تعویض دنده به ‏صورت دستی را داراست. نقطه ضعف اصلی این موتور گشتاور ضعیف در دورهای زیر 3000 هست که در ‏سربالایی ها نمود بیشتری پیدا می کند. در چنین شرایطی مجبور به معکوس دادن و فشردن بیشتر پدال گاز ‏هستید که تاثیر منفی در مصرف سوخت می گذارد. با روشن کردن کولر این حالت تشدید می شود. با توجه ‏به دیسکی بودن ترمزها در هر 4 چرخ (جلو خنک شونده، عقب معمولی) عملکرد آنها رضایت بخش است. ‏ترمزها در تست عملی نشان دادند که می توانند در مسافت 41.5 متر سرعت خودرو را از 100 کیلومتر به ‏توقف کامل برسانند. مصرف سوخت در شهر 9.8 لیتر، در جاده 5.8 لیتر و در سیکل ترکیبی 7.2 لیتر در ‏‏100 کیلومتر اعلام شده است.‏

CS35 در تست تصادف کانون ایمنی چین C NCAP موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی شده. در آزمایش ترمز گیری شدید اندکی انحراف در در لحظات پایانی توقف احساس شد اما در نهایت می توان نمره قبولی را به سیستم ترمز ABS این خودرو در مجموع دایو دماغه و تسلط راننده در حین توقف داد. سایپا مدل مجهز به دو ایربگ و ترمز ABS را تولید خواهد کرد.چانگان CS35 یک شاسی بلند کوچک شهری با موتور نسبتا ضعیف اما فضای داخلی و کیفیت رانندگی خوب است که باید منتظر بود و دید با قیمتی در حدود 90 میلیون از نگاه مردم ایران چگونه خواهد بود.

منبع : کارگیک

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.