اخبار

برلیانس H220 را بشناسید + تصاویر

برلیانس H220، کوچک‌ترین و سر به زیرترین مدل برلیانس، از سال ۱۳۹۴ وارد بازار ایران شد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، کمپانی چینی سازنده برلیانس در طراحی H۳۲۰ تا حدی از BMW سری ۱ الهام گرفته است که البته با کمی دقت رد پای دیگر خودرو‌های اروپایی را نیز در ظاهر این خودرو می بینیم.

 

پس از عرضه نسبتا موفقیت آمیز مدل H۳۳۰ و H۳۲۰ (نمونه هاچ بک) و عرضه ناموفق سدان زشت H۲۳۰ که یک رده پایین‌تر و چند میلیون تومان ارزانتر از سری H۳۳۰ محسوب می‌شود، حالا سایپا به فکر عرضه هاچ بک این خودرو با کد H۲۲۰ افتاده است.

طراحی ظاهری
در این رده قیمتی توقع یک شاهکار در طراحی را نداریم، چرا که سایر محصولات این سطح از بازار نیز چندان دلربا نیستند. اما H۲۲۰ حتی در میان همین رقبای ساده هم چهره چندان درخشانی ندارد و درمجموع نمره متوسطی بدست می‌آورد. در قسمت جلویی تک تک اجزاء، شکل و شمایل معمولی و قابل قبولی دارند، اما وقتی آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار می دهیم با کمی ناهماهنگی روبرو می شویم. مثلاً چراغ‌های جلو زیادی از هم فاصله گرفته اند و زاویه تند و خطوط تیزشان با انحنای نرم جلوپنجره و سپر همخوانی پیدا نکرده است؛ همچنین این دماغه مسطح و پَخ با بدنه تخم مرغی H۲۲۰ چندان سازگار نیست.

اما با گذر از این زاویه و رسیدن به قسمت کناری اوضاع بهبود می‌یابد چراکه خطوط جانبی بدنه، در کنار این آینه‌های اسپرت و رینگ‌های آلومینیومی طراوت نسبی را به این بخش از اتومبیل هدیه داده اند و در انتها نیز با یک H۳۲۰ کوچک شده روبرو می شویم که همچون برادر بزرگش حال و هوای جوانی در سر دارد و نسبتاً هم جذاب از آب در آمده است. در یک جمع بندی کلی این اتومبیل نخواهد توانست مثل مدل H۳۲۰ و یا ام وی ام ۳۱۵ جدید، از عنصر زیبایی برای قانع کردن مشتریان استفاده کند، اما با توجه به قیمت، این شانس برای H۲۲۰ وجود دارد که با پیرمرد‌های از رنگ و لعاب افتاده وطنی مقایسه شده و نظر افرادی که از قیافه‌های تکراری خسته شده اند را به خود جلب کند.

طراحی داخلی

با ورود به داخل کابین با طرحی نسبتاً فانتزی روبرو می شویم که برای یک هاچ بک ارزان قیمت قابل قبول است. ارگونومی کلی هم در سطح متوسطی قرار دارد و به غیر از محدودیت دید به اطراف و صندلی‌هایی که چندان عالی طراحی نشده اند، نمره‌ قبولی را خواهد گرفت. اما‌ ای کاش برلیانس در مورد کیفیت قطعات کابین خساست کمتری به خرج می داد و از متریال بهتری استفاده می کرد، چرا که حتی قبل از لمس قسمت‌های مختلف کابین نیز می توان به خشکی و کیفیت پایین پلاستیک هایش پی برد. البته ما هم در این سطح قیمت توقع استفاده از چرم مرغوب و متریال لوکس را نداریم، اما این میزان از خشکی نه تنها حس خوشایندی به سرنشینان نمی دهد بلکه داشبورد را در معرض خراشیدگی و به صدا افتان زود هنگام نیز قرار خواهد داد. البته ناگفته نماند که سایر اتومبیل‌های این رده نیز از این حیث، عملکرد افتخار آمیزی نداشته اند، اما باز هم داشبورد اتومبیلی قدیمی مثل پژو ۲۰۶ به غیر از بحث تکراری شدن حس بهتری به راننده و سرنشینان القا می کند.

از حق نگذریم که شکل و شمایل غربیلک فرمان و نشانگر‌های اسپرت پشت آمپر H۲۲۰، از جذابیت مناسبی برخوردارند و قطعات کابین هم با دقت قابل قبولی در کنار هم مونتاژ شده اند. به تازگی هم خط مونتاژ این محصول به زیر مجموعه خوشنام‌تر سایپا یعنی پارس خودرو منتقل شده است که خیلی‌ها معتقدند با توجه به سابقه بهتر این برند در مونتاژ اتومبیل‌های با کیفیت، این انتقال تاثیر مثبتی در کیفیت مونتاژ H۲۲۰ خواهد داشت.

 

امکانات رفاهی و ایمنی

اتومبیل‌های چینی همواره به داشتن آپشن‌هایی فراتر از سطح قیمتشان معروف بوده اند، اما قبل از اینکه توقعتان را خیلی بالا ببرید به یاد داشته باشید که با ارزان قیمت‌ترین برلیانس بازار طرف هستیم. با این حال در نمونه‌ اتوماتیک این محصول گزینه‌هایی از جمله ترمز‌های ضد قفل ABS به همراه EBD (که در سایت سایپا از آن‌ها به عنوان سیستم پیشرفته ترمز یاد شده!)، ایربگ راننده و سرنشین جلوئی، سانروف برقی، کامپیوتر سفری، رینگ‌های ۱۵ اینچی آلومینیومی، سنسور دنده عقب، شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، چراغ مه شکن و… به چشم می خورند که برای این قیمت کافی به نظر می رسند، اما نمونه‌ی دنده‌ای با حذف گزینه‌های مثل سانروف، رینگ آلومینیومی و حتی مه شکن جلو و سنسور دنده عقب به اتومبیلی کاملاً معمولی (و یا حتی کم آپشن) تبدیل شده است.

اما در مورد ایمنی، H۲۲۰ موفق به دریافت ۵ ستاره‌ چینی از موسسه C-NCAP شده که هرچند به ستاره‌های اروپایی نخواهد رسید، اما باز هم به نسبت اتومبیل‌هایی که توسط هیچ موسسه‌ای تست نشده اند و یا از همین جا ستاره‌های کمتری بدست آورده اند نتیجه امیدوار کننده‌ای است. البته این نکته از قلم نیفتد که نمونه‌های تست شده در چین، مجهز به ایربگ‌های جانبی بودند، اما این آپشن در یک اقدام هوشمندانه و در جهت کنترل جمعیت  از برلیانس‌های وطنی حذف شده است. معمولاً در کشور‌های صنعتی، پروسه ارزان سازی اتومبیل با حذف قطعات تزئینی آغاز و به کاهش امکانات رفاهی منتهی می شود. اما در کشور ما، این کار با کاهش و یا حذف آپشن‌های ایمنی صورت می گیرد! البته در این مورد نمی توان ایراد چندانی به H۲۲۰ گرفت چرا که همه رقبای داخلی هم از همین رویه پیروی می کنند و از طرف دیگر متاسفانه مشتریان ایرانی نیز معمولاً سانروف را به ایربگ ترجیح می دهند.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.