دسته‌بندی نشده

بررسی و مقایسه خودروهای شاسی بلند چینی

بررسی و مقایسه خودروهای شاسی بلند چینی

همه ما می‌دانیم که این روزها و سال‌ها، خودروهای شاسی بلند به محبوب‌ترین گزینه در میان خریداران تبدیل شده‌اند و روز به روز هم بر محبوبیت آنها افزوده می‌شود. اما در سال‌های اخیر به دلایل مختلف، بازار ایران تبدیل شده به جولانگاه خودروهای چینی در حالی که ایرانیان در سال‌های نه چندان دور به بهترین خودروهای جهان دسترسی داشتند.

در این نوشتار قصد داریم مقایسه‌ای میان شاسی بلندهای چینی موجود در بازار کشورمان داشته باشیم. جای تاسف دارد که بگوییم مدتی قبل، با پولی که اکنون برای یک شاسی بلند چینی می‌پردازید، می‌توانستید بهترین شاسی بلندهای کره‌ای و ژاپنی را خریداری کنید که در سطح جهان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند اما امروز باید به همین چینی‌ها اکتفا کنیم. باید یک نکته را هم در این مقایسه در نظر بگیریم که رتبه‌بندی خودروهای زیر بر اساس ارزش خرید آنها صورت گرفته و ممکن است خودرویی با کیفیت بالاتر، در جایگاه پایین‌تری قرار بگیرد که این تفاوت، به دلیل اختلاف قیمت بین خودروهاست.

هدف ما معرفی بهترین گزینه از میان شاسی بلندهای هاوال  H2، هایما S7 توربو، چری تیگو 5، بی وای دی S6 و S7، SWM G01، چری تیگو 7، کوپا T210، جک S7، هایما S5، جک S3، جک S5، بورگوارد BX5، دامای X7، بیسو T5، بیسو T3، ام وی ام X33 S، ام وی ام X22 و بایک سنوا X25 است تا انتخاب از میان این چند خودرو برای شما راحت‌تر شود. تمامی خودروهای یادشده در ایران مونتاژ می‌شوند و هیچ کدام وارداتی نیستند.

جایگاه اول: هاوال H2

بدون شک یکی از بهترین گزینه‌ها در این بین، هاوال H2 است که توسط گروه بهمن مونتاژ و عرضه می‌شود. هاوال H2 از همان بدو ورود به بازار کشورمان، مورد توجه کارشناسان قرار گرفت و نظرات مثبت زیادی را دریافت کرد. هاوال H2 در بازار کشور چین هم خودرو محبوبی محسوب می‌شود و به فروش بالایی دست پیدا کرده است. H2 از یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر تورو بهره می‌برد که قادر است 148 اسب بخار قدرت تولید کرده و آن را به کمک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها انتقال دهد. ماشین 3، هاوال H2 را بهترین گزینه در میان شاسی بلندهای حاضر در این رده قیمتی می‌داند.

جایگاه دوم: جک S5

جک S5 یکی از شاسی بلندهای کمپانی جک است که کرمان موتور آن را در ایران تولید می‌کند. جک S5 یک شاسی بلند کوچک است و با طراحی ظاهری نسبتا خوبی که دارد، و هماهنگی مناسبی میان اجزای مختلف بدنه دیده می‌شود. به علاوه اینکه جک اس 5 از یک موتور 2.0 لیتری توربو با 174 اسب بخار قدرت بهره می‌برد. این قدرت به کمک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. به این ترتیب جک S5 خودرو نسبتا سریعی است و در جایگاه دوم بهترین‌ها قرار می‌گیرد. قیمت جک S5 در حال حاضر کمی بیشتر از 300 میلیون تومان است.

جایگاه سوم: بی وای دی S7

بی وای دی S7 یکی از جدیدترین خودروهای چینی است که در بازار کشورمان حضور پیدا کرده و توسط کارمانیا عرضه می‌شود. S7 یک نمونه به‌روزتر و مجهزتر از S6 است که تجهیزات رفاهی بی شماری را در اختیار شما قرار می‌دهد و از این جهت قابلیت رقابت با خودروهای روز دنیا را دارد. بی وای دی S7 علاوه بر تجهیزات رفاهی از نظر فنی هم یکی از برترین خودروهای حاضر در این لیست به شمار می‌رود چراکه به یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر توربو با 203 اسب بخار قدرت مجهز شده است. به این ترتیب S7 را باید یکی از بهترین گزینه‌های چینی موجود بدانیم.

جایگاه چهارم: بی وای دی S6

بی وای دی یکی از کمپانی‌های چینی است که محصولات نسبتا باکیفیتی تولید می‌کند و کار خود را هم در ایران با شاسی بلند S6 آغاز کرد. از آنجا که شرکت تولیدکننده محصولات بی وای دی در ایران یعنی کارمانیا عملکرد چندان خوبی در رابطه با خدمات پس از فروش خود ارائه نداد، بی وای دی S6 نتوانست به جایگاه اصلی خود در بازار کشورمان دست پیدا کند. این در حالی است که این خودرو یکی از محصولات باکیفیت چینی در بازار کشورمان به شمار می‌رود. موتور به کار رفته در S6 حجم 2.4 لیتری و 4 سیلندر دارد و می‌تواند 160 اسب بخار قدرت تولید کند.

جایگاه پنجم: بورگوارد BX5

بورگوارد BX5 یک کراس اوور چینی-آلمانی است که یکی از کامل‌ترین و باکیفیت‌ترین شاسی بلندهای چینی به شمار می‌رود اما باتوجه به قیمت بالا در ایران، در این جایگاه از لیست قرار گرفته است. بورگوارد BX5 از نظر طراحی، کیفیت ساخت و کیفیت سواری، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. موتور به کار رفته در بورگوارد BX5 حجم 1.8 لیتری و 4 سیلندر دارد و با کمک توربوشارژر می‌تواند 190 اسب بخار قدرت و 280 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

جایگاه ششم: SWM G01

SWM G01 یک شاسی بلند چینی جدید است که سیف خودرو آن را به عنوان جایگزین بیسو T5 معرفی کرده است. SWM G01 از یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو بهره می‌برد که می‌تواند 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت هم جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده. از آنجا که SWM G01 حتی در بازار چین هم خودرو جدیدی است، نمی‌توان به راحتی اظهار نظر کرد اما می‌دانیم که علاوه بر موتور نسبتا قدرتمند، تجهیزات رفاهی مناسبی هم دارد.

جایگاه هفتم: چری تیگو 7

چری تیگو 7 یکی از گران‌ترین خودروهای موجود در این لیست و به نوعی یکی از گران‌ترین خودروهای چینی موجود در بازار ایران است که اتفاقا با محبوبیت بالایی هم دست پیدا کرده است. بدون اغراق باید بگوییم تیگو 7 زیباترین خودرو ساخت چری است و بدون شک بهترین طراحی را در میان تمامی خودروهای حاضر در این لیست دارد. چری تیگو 7 به یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو مجهز شده که می‌تواند 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت یک جعبه دنده اتوماتیک ساخت AISIN در نظر گرفته شده که قدرت را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند.

جایگاه هشتم: جک S7

جک S7 بزرگترین شاسی بلند ساخت شرکت جک است البته این خودرو با نام برند Refine در کشور چین شناخته می‌شود. جک S7 همانند سایر محصولات جک در ایران توسط کرمان موتور تولید و عرضه می‌شود و به نظر می‌رسد باتوجه به موفقیت برادران کوچکتر آن در کشورمان، آینده روشنی پیش رو خواهد داشت. جک S7 طراحی مدرن و به روزی دارد به ویژه در داخل کابین که طراحی آن با الگوبرداری از زبان طراحی مرسدس بنز انجام شده است. این شاسی بلند چینی، به یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو مجهز شده که توانایی تولید 174 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور را دارد و آن را به وسیله جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه 6 سرعته به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. در کنار طراحی مدرن، جک S7 به لیست کاملی از امکانات رفاهی مجهز شده که آن را به یک گزینه جذاب تبدیل می‌کند.

جایگاه نهم: جک S3

جک S3 یکی از کوچکترین شاسی بلندهای حاضر در این لیست و نیز از خودروهای کوچک کمپانی جک به شمار می‌رود. جک S3 بر روی خط تولید کرمان موتور قرار دارد و در مدل‌های صفر کیلومتر و کارکرده در بازار موجود است. این کراس اوور کوچک چینی شاید از نظر ظاهری به خوبی رقبا نباشد چراکه در کلاس پایین‌تری قرار می‌گیرد. جک S3 به یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که قادر است 107 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور تولید کند که قدرت چندان زیادی نیست اما برای به حرکت درآوردن این خودرو کوچک کافی به نظر می‌رسد. انتقال این قدرت به چرخ‌های جلو به وسیله جعبه دنده اتوماتیک CVT صورت می‌پذیرد. به علاوه تجهیزات رفاهی نسبتا خوبی برای آن در نظر گرفته شده.

جایگاه دهم: هایما S7 توربو

هایما S7 توربو توسط ایران خودرو تولید و عرضه می‌شود. هایما S7 در ابتدا تنها در نسخه تنفس طبیعی عرضه شد اما به دلیل انتقادها، ایران خودرو مدل توربو را هم عرضه کرد. این شاسی بلند چینی به یک موتور 1.8 لیتری 4 سیلندر توربو مجهز شده که توانایی تولید 170 اسب بخار قدرت را دارد. می‌توان گفت هایما S7 توربو از نظر طراحی در آخرین جایگاه در این بین قرار می‌گیرد اما قدرت مناسب موتور، موجب شده تا کمی بالاتر از چری تیگو 5 و کوپا T210 قرار گیرد. البته از سواری نرم هایما S7 هم نمی‌توان صرف نظر کرد.

جایگاه یازدهم: ام وی ام X33 S

ام وی ام X33 S بزرگترین شاسی بلند ام وی ام در ایران است که توسط مدیران خودرو تولید و عرضه می‌شود. این مدل از این شاسی بلند ام وی ام، در ابتدا در یک مدل معمولی عرضه شد اما پس از مدتی در نسخه S با تغییراتی وارد بازار شد. موتور به کار رفته در ام وی ام X33 S حجمی معادل 2.0 لیتر و 4 سیلندر دارد و می‌تواند 136 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

جایگاه دوازدهم: بیسو T5

بیسو T5 شاسی بلند نوظهور چینی که توسط سیف خودرو در کشورمان به تولید می‌رسد و یکی از معدود شاسی بلندهای سه ردیفه در بازار ایران است. موتور به کار رفته در بیسو T5 از نوع 1.5 لیتری توربو است و می‌تواند 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور تولید کند. انتقال قدرت در این نسخه به وسیله جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد.

جایگاه سیزدهم: بیسو T3

بیسو T3 یکی از جدیدترین خودروهای این فهرست است که مدتی قبل در نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد. بیسو T3 در کنار T5 توسط سیف خودرو تولید می‌شود. موتور به کار رفته در T3 حجم 1.3 لیتری و 4 سیلندر دارد و با کمک توربوشارژر می‌تواند 133 اسب بخار قدرت و 185 نیوتن متر گشتاور تولید کرده و با کمک جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو بفرستد.

جایگاه چهاردهم: کوپا T210

کوپا T210 محصولی از شرکت ریگان خودرو است و خاستگاه آن کمپانی زوتی چین است و در کشور چین با نام زوتی T600 کوپه به فروش می‌رسد. کوپا T210 یا کوپا ریگان، در سه نسخه عرضه می‌شود که از نظر آپشن و تجهیزات رفاهی با یکدیگر متفاوت‌اند اما از نظر فنی تفاوتی میان تیپ‌های مختلف آن وجود ندارد. موتور به کار رفته در کوپا T210 حجمی معادل 1.5 لیتر و 4 سیلندر دارد و با پرخوران توربوشارژر تغذیه می‌شود. کوپا هم تجهیزات رفاهی زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد ولی قیمت بالایی دارد و برای خرید آن باید دچار تردید شد.

جایگاه پانزدهم: دامای X7

دامای X7 یکی از شاسی بلندهای چینی است که توسط یاران خودرو اروند عرضه می‌شود. بد نیست به این نکته اشاره کنیم که دامای یکی از زیرمجموعه‌های زوتی چین به شمار می‌رود. موتور به کار رفته در دامای X7 از نوع 2.0 لیتری توربو 4 سیلندر است و می‌تواند 177 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت هم یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده است.

جایگاه شانزدهم: چری تیگو 5

چری تیگو 5 ارزان‌ترین گزینه در میان خودروهای یادشده است و اتفاقا از نظر فنی ضعیف‌ترین هم هست. تیگو 5 توسط مدیران خودرو به فروش می‌رسد و علت فروش خوب آن، شرایط فروش مناسبی است که مدیران خودرو در نظر می‌گیرد. چری تیگو 5 از نظر طراحی وضعیت مطلوبی دارد و در طراحی کابین هم عملکرد خوبی دارد اما از نظر فنی، و کیفیت متریال در مقایسه با براداران چینی خود گزینه ضعیف‌تری است. موتور به کار رفته در آن، 2.0 لیتری است و می‌تواند 139 اسب بخار قدرت تولید کند.

جایگاه هفدهم: هایما S5 توربو

هایما S5 پس از هایما S7 دومین شاسی بلند این کمپانی چینی است که در ایران توسط ایران خودرو تولید می‌شود. از آنجا که تب خودروهای شاسی بلند در ایران داغ است، ایران خودرو تصمیم گرفت این خودرو را به سبد محصولات خود اضافه کند اما باید بگوییم یکی از کمپانی‌های بی نام و نشان چینی را برای حضور در ایران انتخاب نموده ااست. البته شاید S5 از نظر ظاهری چندان هم بد نباشد ولی نمی‌توان به عملکرد آن اطمینان زیادی داشت. موتور به کار رفته در هایما S5 از نوع 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو است و می‌تواند 161 اسب بخار قدرت و 223 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. در مجموع باید بگوییم اگر قصد خرید یک خودرو شاسی بلند را دارید، هایما S5 را در اولولیت قرار ندهید.

جایگاه هجدهم: چانگان CS35

چانگان CS35 یک کراس اوور کوچک چینی است که از سال 1395 بر روی خط تولید سایپا قرار گرفت. چانگان CS35 از همان ابتدا با انتقاداتی روبه‌رو شد ولی اکنون طرفداران خاص خود را دارد. چانگان CS35 از یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر بهره می‌برد که قادر است 123 اسب بخار قدرت و 160 نیوتن متر گشتاور تولید کند و آن را به کمک جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو بفرستد.

جایگاه نوزدهم: ام وی ام X22

ام وی ام X22 کوچکترین شاسی بلند کمپانی چری تیگو است که در ایران با برند ام وی ام عرضه می‌شود. عرضه این خودرو از سال 1395 و توسط مدیران خودرو آغاز شد و به دلیل طراحی نسبتا به روز، باوجود ویژگی‌های فنی نه چندان خوب، توانست نظر برخی از مردم را جلب کند. موتور X22 حجمی معادل 1.5 لیتر و 4 سیلندر دارد و می‌تواند 105 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال قدرت هم یک جعبه دنده اتوماتیک در نظر گرفته شده است.

جایگاه بیستم: بایک X25

بایک سنوا X25 یکی دیگر از شاسی بلندهای کوچک بازار ایران است که تولید و عرضه آن بر عهده دیار خودرو قرار دارد. به دلیل وضعیت نامشخص تولید، خدمات پس از فروش و قطعات، بایک سنوا X25 در رده آخر این فهرست جای گرفته است. سنوا X25 با استفاده از موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر می‌تواند 114 اسب بخار قدرت و 148 نیوتن متر گشتاور تولید کند. انتقال قدرت هم ب عهده جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک است.

با سپاس از ماشین 3

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.