دسته‌بندی نشده

بررسی و تست اولیه جک J4

بررسی و تست اولیه جک J4

جک J4 خودرویی است اتوماتیک و اقتصادی که از چند هفته پیش وارد خیابان ها شده است و همچنان ” کرمان موتور ” تولید و تحویل این خودرو را ادامه می دهد. در روزهای گذشته شرایطی فراهم شد تا چند ساعتی با یک دستگاه جک J4 مونتاژی تجربه رانندگی در تهران داشته باشیم. اکنون در این مطلب به بررسی این خودروی جدید می پردازیم.

جک J4 به یک پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز است. این پیشرانه می تواند ۱۰۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۶ نیوتن متر تولید کند و جعبه دنده CVT نیز این قدرت را به چرخ های جلو می رساند. با نگاهی به ویژگی های فنی J4 متوجه می شوید که حداکثر گشتاور و قدرت از دورهای فراتر از ۴۰۰۰rpm وارد مدار می شود. بنابراین نباید توقع شتاب اولیه خوبی را از این خودروی اقتصادی داشته باشید، به مخصوص هنگامی که این توان به وسیله جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ ها منتقل می شود اما با توجه به قابلیت های جعبه دنده های پیوسته ( CVT )، در صورتی که فشار مداوم به پیشرانه جک J4 وارد شود، می توانید کشش قابل قبولی را از این سدان توقع داشته باشید. از سویی دیگر وزن کم تر از ۱۲۰۰ کیلوگرمی برای J4 باعث می شود پیشرانه با وزن اتاق این خودرو تناسب داشته باشد. در نتیجه اگر تعریف خودروهای اقتصادی را در نظر بگیریم، J4 می تواند به عنوان یک خودروی به صرفه ظاهر شود و توقع های مرتبط با کلاس خود را برای مشتریان بر طرف کند.


امکانات جک J4 چه گونه است؟

شاید بزرگ ترین ضعف جک J4 به نسبت رقیب های هم قیمت و هم رده، امکانات رفاهی و جانبی آن باشد. به عنوان مثال در جک J4 سانروف، استارت دکمه ای، سیستم تهویه اتوماتیک، چراغ روشنایی روز، سیستم کنترل پایداری، سامانه حرکت در سربالایی، نمایش گر، دوربین عقب و برخی امکانات دیگر دیده نمی شود. همین امر باعث شده برخی جک J4 را خودرویی با ویژگی های رقابتی ندانند، اما امکاناتی مانند تریم داخلی چرم مصنوعی، کروزکنترل، فرمان کمکی برقی، سنسور نور، تهویه الکتریکی دستی، کامپیوتر سفر، راهنمای تعویض مسیر حرکت، حالت رانندگی مختلف و… در این خودروی اقتصادی کرمان موتور دیده می شود. اما نمی توان این واقعیت را انکار کرد که جک J4 روی کاغذ نمی تواند رقابت راحتی را با خودروهایی همچون فاو بسترن B30، برلیانس H330، جیلی GC6 اکسلنت و… داشته باشد. بنابراین برای خرید این خودرو باید به دنبال دلایلی در تست های فنی بگردیم.


تجربه رانندگی با جک J4

J4 خودرویی است که مانند بیش تر محصولات ” جک ” الگویی بر اساس هیوندای داشته است. وقتی به کابین و ابعاد و اندازه این خودروی چینی نگاه می کنید، ناخودآگاه یاد هیوندای اکسنت می افتید. حتا بسیاری جک J4 را اکسنت چینی صدا می زنند که چندان هم بی راه نیست.
با ورود به کابین این خودرو، تا حدی به دلیل حفظ ساختار کابین اکسنت در J4 با فضای قابل قبولی رو به رو هستید. در ردیف عقب و جلو افراد مختلف می توانند راحت بنشینند و از سویی دیگر به دلیل فضای خوب صندوق عقب، این خودرو می تواند به عنوان سدان اقتصادی یک خانواده چهار نفره انتخاب شود. با این که ارگونومی کابین و صندلی های J4 به عنوان یک محصول اقتصادی خوب است، اما اولین نکته نه چندان جالب در آن عدم امکان تنظیم ارتفاع صندلی راننده است. به عبارت ساده، صندلی های جلوی جک J4 حتا برای راننده تنها در چهار جهت تنظیم می شود! البته حداقل می توان ستون فرمان این خودرو را بالا و پایین کرد و تسلط بیش تری بر خودرو داشت، اما به هر شکل نبود امکان تنظیم ارتفاع صندلی راننده در این خودرو نوعی ضعف به حساب می آید.
هنگامی که سوییچ را می چرخانید و استارت می زنید، صدای موتور وارد کابین نمی شود و تا حدی عایق بندی خوبی در این خودرو احساس می شود. با این که جعبه دنده CVT روی J4 نصب شده است، اما میزان نفوذ صدا به درون کابین کم است و زوزه رایج CVTها چندان در این خودرو شنیده نمی شود. عایق بندی قابل قبول جک J4 باعث شده این خودروی اقتصادی نسبت به رقیب های خود در مواجهه با دست اندازها و چاله ها کم صداتر باشد و سرنشینان احساس آرامش بیش تری در آن داشته باشند. فرمان جک J4 از نوع کمکی برقی است که با توجه به سرعت، نرمی و سفتی آن تغییر می کند. این فرمان نیز مانند تمام سامانه های EPS در هر خودرویی نرمی خوبی دارد و شاید نتوان آن را تمایزی مثبت در J4 دانست زیرا این مسأله امری بسیار طبیعی و رایج است. اما دقت داشته باشید که اگر جک J4 را به عنوان خودروی خود انتخاب می کنید، حداقل ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هزینه کنید و غربیلک فرمان را در بازار آزاد به چرم مصنوعی یا طبیعی مجهز نمایید زیرا مواد استفاده شده در ساخت این قطعه کیفیت خوبی ندارد و شاید دوخت یک لایه چرم روی آن، حداقل حس بهتری به شما بدهد.
جعبه دنده CVT جک J4 قابلیت تعویض دنده دستی به صورت مصنوعی را در اختیار راننده می گذارد. حالت تیپ ترونیک این خودرو ۶ دنده است و تا حدی می تواند حس و حالی متفاوت را مانند دیگر خودروهای CVT برای راننده تداعی کند. اما در نظر داشته باشید که هیچ گاه نمی توان قابلیت تیپ ترونیک جعبه دنده های CVT معمولی را مانند ATها دانست. در کنار حالت تیپ ترونیک جک J4 حالت اسپرت و برفی نیز وجود دارد. حالت اسپرت دور موتور خودرو را بالا نگه می دارد و باعث می شود ضرایب پولی ها سنگین تر نسبت به حالت D باشد. حالت برفی به نوعی شروع حرکتی با ضریب سبک را دارد تا خودرو هرزگردی کم تری داشته باشد.
همان طور که پیش تر اعلام شد، از جک J4 نباید توقع شتاب خاصی را داشته باشید، اما می توان گفت که این خودرو پس از تخت گاز و رسیدن به سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت، شتاب بهتری را پیدا می کند. در بررسی های انجام شده در تهران، جک J4 می تواند در شرایط شبه استاندارد شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کم تر از ۱۴ ثانیه ثبت کند که تا حدی کم تر از برخی رقیب ها است. دلیل این اتفاق هم عدم افت دور موتور و نبود اتلاف وقت برای تعویض دنده است.
در جک J4 خلاف تصور، شما می توانید سواری نرم و کم سر و صدایی را تجربه کنید. واقعیت این است که این خودروی کرمان موتور تا حدی از فاو بسترن B30 و جیلی GC6 نرم تر است و تکان ها و صدای کم تری از جاده به کابین خودرو منتقل می شود. همین امر باعث می شود برخی افراد که به دنبال خودرویی نرم هستند، J4 را به رقیب های دیگر ترجیح دهند. البته نرمی موجود در جک J4 تا حدی هم باعث حرکت های عرضی بیش تر در این خودروی اقتصادی می شود اما می توان گفت که با نبود سیستم کنترل پایداری و تعلیق ساده محور عقب، تا حد قابل توجه ای چسبندگی و فرمان پذیری این خودرو خوب است. البته دقت داشته باشید که سبک اقتصادی جک J4 باعث شده در این خودرو خبری از ترمزهای دیسکی در محور عقب نباشد. با این که نصب ترمزهای کاسه ای روی این خودرو با مهندسی همراه است، اما نمی توان توقع عملکرد یکنواخت را مانند ترمزهای دیسکی از آن داشت و برای همین توصیه می شود که مانورهای سنگین را به این خودرو اعمال نکنید.
نکته دیگر در مورد جک J4 عملکرد برخی امکانات آن است. سنسور نور روی داشبورد J4 نصب شده و گویا مانند دیگر محصولات جک، برنامه نویسی برای عملکرد آن تدوین نشده است. همین مسأله باعث شده در برخی موارد سنسور نور به دلیل نوع هوا و گاهی عبور از تونل های پنجره دار، پیاپی روشن و خاموش شود که چندان جالب نیست. البته این ابتکار جک باعث شده سنسور نور و روشن و خاموش شدن چراغ های J4 سریع تر از رقیب ها باشد. برداشت این مسأله بهتر است از سوی مالک انجام شود، زیرا برخی این قابلیت را خوب و برخی دیگر نبود برنامه نویسی برای سنسور نور را ضعف می دانند.
سیستم تهویه دستی جک J4 پرتاب باد خوبی دارد و از سویی عملکرد آن به صورت الکتریکی است. برای همین تا حدی دقت کارکرد آن از خودروهایی با سیستم تهویه دستی بهتر است و احتمال خطا و بر هم ریختن تنظیمات اش کم است. سیستم های تهویه الکتریکی دستی قابلیت اتوماتیک را ندارند، اما باز و بسته شدن دریچه ها، تنظیم جهت پرتاب باد و برخی موارد دیگر آن به صورت الکتریکی انجام می شود و خبری از سیستم مکانیکی در آن نیست.


نتیجه گیری

جک J4 یک خودروی اقتصادی است و برای افرادی مناسب است که به دنبال خودرویی ساده و بدون حاشیه هستند. این خودرو امکانات رفاهی بالایی ندارد و از سویی شاید در برخی موارد از رقیب های چینی خود عقب تر باشد. شاید جعبه دنده CVT این خودرو مورد پسند همگان نباشد و برخی افراد مانند هر خودروی دیگری به ذات جعبه دنده ای CVT انتقاد داشته باشند.
اما جک J4 را می توان محصولی نرم و کم سر و صدا در میان رقیب ها دانست. خودرویی که مصرف سوخت قابل قبولی دارد و رانندگی با آن به هیچ وجه سخت نیست. در سرعت های متوسط و بالا کشش خوبی دارد و با وجود نبود برخی امکانات به روز، پایداری خوبی دارد. درست است که مواد ساخت این خودرو آنچنان مرغوب نیست، اما می توان کیفیت قطعه های نصب شده در کابین این خودرو را مانند دیگر رقیب های چینی دانست. در نهایت برای نتیجه گیری در مورد جک J4 باید کمی صبر کنیم و ببینیم پس از گذران چند هزار کیلومتر در جاده های کشور، چه بازخوردی از آن اعلام می شود.
به احتمال زیاد در هفته های آینده آپشن فروشان در بازار آزاد برای نصب برخی امکانات جک J4 دست به کار می شوند و نمایش گر، دوربین ۳۶۰ درجه، آینه الکتروکرومیک، گیرنده دیجیتال و برخی امکانات رفاهی دیگر را برای این خودرو به فروش می رسانند. برای همین در آینده نزدیک مالکان جک J4 می توانند با هزینه ای حدود ۲ تا ۶ میلیون تومان بسیاری از امکانات غیر رسمی را به این خودرو اضافه کنند. البته نصب این امکانات می تواند گارانتی برق و برخی قطعه های دیگر این خودرو را از سوی کرمان موتور باطل کند.


نتیجه تست نفوذ صدا

نام خودرو حالت سکون (دسی بل) دور موتور ۲۰۰۰RPM (دسی بل) تخت گاز(دسی بل)
جک J4 ۶۶٫۴ ۷۲٫۹ ۸۹٫۶


نکته های مثبت:

کابین کم سر و صدا
سواری نرم
سیستم تهویه به نسبت خوب
مصرف سوخت مناسب
فضای بار و کابین کافی
قدرت و شتاب ثانویه معقول
وجود برخی امکانات مانند کروزکنترل، تهویه الکتریکی و سنسور نور


نکته های منفی:

نبود برخی امکانات رایج در رقیب ها
جای خالی برخی قطعه ها مانند استارت دکمه ای روی داشبورد
مواد ساخت نه چندان خوب غربیلک فرمان
نصب جعبه دنده CVT که شاید مورد پسند عامه مردم نباشد
شتاب اولیه نه چندان مناسب
تنظیم حداقلی برای صندلی راننده

منبع : اسب بخار

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.